Wednesday, January 16, 2008

Fläskkarré eller chana dal?

Häromdagen påpekade sambon lite irriterat att han "faktiskt behöver kött och fett för att bli mätt" sedan jag försökt propagera för mer vegetarisk kost i hushållet. För att blidka min älskade karnivor köpte jag av min godhet en fläskkarré som jag späckade med plommon och serverade på klassiskt vis med potatis och brunsås. Det blev gott och sambon gnagde girigt på karrébenen. Sedan började mitt miljösmavete att gnaga lite igen och jag tänkte att jag kan ju i alla fall äta vegetariskt när jag lagar mat till mig själv. Särskilt som jag hade köpt en spännande indisk kryddmix i Orientlivsaffären här nere i centrum. Således lade jag 2 dl chana dal, en sorts böna som liknar (är?) delade gula ärtor, i blöt till nästa dags lunch. Nu blev det ingen lunch hemma igår. En kompis bjöd med mig in till stan på shopping och lunch och det tackar man ju inte nej till. Men jag var ju ändå tvungen att ta vara på mina blötlagda baljväxter vrför det blev chana dal, chapatis och ris till middag igår. Fläskvurmaren såg lagom nöjd ut men man får väl kompromissa? Kryddblandningen visade sig dock vara en besvikelse. Jag försökte följa tillagningsinstruktionerna men det blev alldeles för torrt så jag tillsatte en hel del vatten. Blandningen smakade heller inte så mycket mer än stark. Den innehöll heller igen vitlök men asafoetida(också känd som 'hing'). Asafoetida är en stinkande ört som är släkt med fänkål på något vänster och den används som ett substitut för vitlök inom vissa religioner där vitlöken är tabu (hos Hare Krishna t.ex.). Ren asafoetida lär inte lukta hallon direkt och kallas på ren svenska dyvelsträck (djävulsskit)men jag måste säga att jag inte kände någon vidare vitlöksliknandesmak så jag pressade i några klyftor ändå för jag har inga sådana hämningar. För den som är intresserad följer det ungefärliga receptet här nedan. Själv tänker jag nog hålla mig till kryddblandningen i mina beprövade linsgrytor om jag ska koka dal igen.

Chana dal
2 dl kokta chana dal (blötlägges först över natten och kokas i ca 1 timma)
1 gul lök, hackad
2 tomater, hackade
1 msk chana dal masala
2 vitlöksklyftor
2-3 dl vatten
40 ml olja
färsk koriander til lservering

Fräs löken lätt brun i olja. Tillsätt tomaterna och fräs en stund till. Tillsätt masalan. Rör om väl. Spä d med lite vatten och tillsätt någon deciliter av dalen. Rör kontinuerligt och låt det hela fräsa på medelhögvärme. Det ska koka ihop sig till en sorts pasta. När detta börjar få en krämig konsistens tillsätter du resten av dalen och slår på resten av vattnet. Låt puttra på låg värme. Servera överströdd med koriander till basmatiris och hembakta chapatis.














PS. Jag slängde också i resterna av kokt potatis i bitar. Gott!

No comments: