Monday, January 21, 2008

Brödbak som slöhetsalibi














I slutet av förra veckan hade vi målaren här för att sovrumstaket och jag vet inte om ni känner igen er i detta men jag känner mig i alla fall lite inte helt bekväm med att en främmande människa håller på och grejar i mitt hem. Jag får helt enkelt lite svårt att med gott samvete sitta och glo på TV om någon far runt med målarpenslar och tapetrullar i rummet intill. Samtidigt måste man ju vara där. Jag behövde desperat hitta på något att göra för jag klarade inte av att helt behärskat gå runt och vara overksam. Därför åkte stora bakskålen fram och jag bakade ett bröd ur - ja ni vet väl vilken kokbok vid det här laget. Brödet går under namnet "Rofans vardagsbröd" i boken och är en lyckosam blandning av bland annat vetekli, linfrön och solrosfrön. Det tar lite tid att baka men det blir verkligen supergott, speciellt om man rostar tunna skivor av det. Receptet skippar jag denna gång för jag tror jag skrivit om det tidigare.

No comments: