Monday, January 07, 2008

Pasta med rökt sidfläsk och färska tomater














Ibland tryter inspirationen och då kan man tjata på sina yngre systrar på msn om man ser att de ändå är online och fråga dem vad de tänker laga till middag. Nu är de studenter och har mycket annat för sig än att just laga mat så några av förslagen var färdigköttbullar och snabbmakaroner och korv och mos. Dessa rätter tillhör inte direkt mina favoriter. Kalla mig gärna snobb men färdigköttbullar och snabbmakaroner är en nödlösning för tillfällen då man inte har så mycket tid, i alla fall om man som mig tycker att det är kul att laga mat och tycker att det kan få ta lite tid. Jag bad således enträget yngsta systern att tipsa om något annat- något som i alla fall nästan kräver matlagning och hon berättade då om en rätt som hon och vår mamma hade avnjutit på en restaurang i Toscana för några somrar sen. Det var en pastasås som i korthet lär ha innehållit fläsktärningar, halverade coktailtomater, crème fraiche och basilika. Så när jag stod nere i mataffären och velade tidigare idag fick en bit rökt sidfläsk, ett paket coktailtomater och en burk crème fraiche åka ned i korgen. Basilikan stod redan frodig och fin hemma på köksbänken och i kylen fanns även ett par champinjoner som inte behövdes till gårdagens plocksoppa. De kom att få åka med i pastasåsen också. Resultatet blev inte helt olikt min snabba baconpasta som jag tror att jag bloggat om vid något tidigare tillfälle men tomaterna och basilikan gjorde den här såsen fräschare. Åtminstone kändes den lite nyttigare även om det inte är helt sant.

Pasta med rökt sidfläsk och färska tomater 3 p
3 p spaghetti
knappt 300 g rökt sidfläsk, i tärningar
ca 6 champinjoner, i skivor
1 klyfta vitlök, finhackad
4 msk lättcrème fraiche
1 ask coktailtomater, halverade eller eller kvartar om de är stora
1 liten näve basilikablad, fint strimlade
lite olivolja
svartpeppar

Koka pastan och gör under tiden såsen. Hetta upp oljan i en stekpanna. Lägg i fläsket och vitlökshacket och låt det brynas på medelhögvärme en liten stund innan du lägger i champinjonerna som ska bli lite mjuka och få lite färg de också. Tillsätt crème fraichen och rör om. Låt detta puttra ett par minuter. När pastan är nästan klar lägger du i tomaterna och basilikan i såsen. Slå sedan av spaghettin och rör ned den i såsen. Blanda väl men försiktigt så att inte tomaterna trasas sönder. Avsluta genom att smaka av med svartpeppar. Salt finns det troligen nog i av i fläsket.

No comments: