Thursday, January 10, 2008

Nästan burgundisk gryta














När jag var och handlade senast hade vår butik bra pris på högrev så jag passade på och köpte en bit och tänkte att den kunde få bli kalops. När det sen var dags för tillagning kom jag på att jag faktiskt frusit in en burk med rött vin som blivit över vid någon fest eller så. Det låter kanske tokigt att frysa in vin men det fungerar utmärkt om man bara ska använda det i matlagning sen. Jag skulle inte rekommendera någon att dricka det efter infrysning men klumpen jag tog ut såg dock ut att ha potential att fungera som vuxenisglass...Hursomhelst, jag beslöt mig för att göra en variant på den franska klassikern boeuf bourgignon. En äkta boeuf bourgignon innehåller förutom grytbitar, vin och en massa vitlök även rökt sidfläsk men det hade jag inget hemma så istället fick några bitar rotselleri koka med. Nu följer jag normalt inte devisen "Det går lika bra med selleri!" men selleri gör sig oförskämt bra i grytor då den plockar fram must i smakerna och så är det faktiskt nyttigare än fläsk. Grytan blir bäst om den får puttra länge och långsamt på spisen men nästa gång ska jag testa att göra den i ugnen istället.

Nästan burgundisk gryta
3-4 p
knappt 700 g högrev
4 schalottenlökar
1 liten gul lök (eller fler schalottenlökar om du har)
1 stor morot i slantar
en bit selleri i tärningar
1 burk skivade champinjoner (här kan man ju ta färska om man har eller använda sig av hela)
3 dl rödvin
3 dl vatten, ev. lite mer efter hand
2 köttbuljongtärningar
3 klyftor finhackad vitlök
2 lagerblad
knappt 1 tsk torkad timjan
svartpeppar
salt
2 msk vetemjöl
olja och smör
Skär köttet i ca 2*2 cm stora bitar. Skala rotsellerin och moroten. Tärna rotsellerin och skär moroten i slantar. Bryn köttet undan för undan i stekpanna och lägg över i en större gryta. Jag använde min julklappsstekgryta i gjutjärn (Tack mamma och pappa!) men en vanlig vid kastrull funkar bra det med. När köttet är brynt saltar du och pepprar samt strör över 2 msk vetemjöl och rör om väl. Slå på vätskan. Smula ned buljongtärningarna, lägg i lagerblad och vitlök. Bryn löken, grönsakerna och champinjonerna i stekpannan till de får lite lite färg och lägg sedan även dessa i grytan. Du kan också lägga dem direkt i men jag inbillar mig att det blir lite godare på det här viset. I alla fall ser det godare ut. Låt grytan puttra på svag värme i ca 2 h eller tills köttet har blivit mört. Servera med kokt potatis eller ris .jag tycker om att få lite haricots verts till också och att hacka rejält med persilja och strö över innan servering. Smaklig måltid!

No comments: