Monday, January 21, 2008

Samosas














Målaren skulle ju inte bara måla taket utan också sätta upp nya tapeter. Alltså kom han tillbka dagen efter. vad göra? Jag hade upptäckt att min filodeg höll på att gå ut ur datum, vilket föranledde mig att ta fram "Kärlek, oliver och timjan" igen eftersom det där finns ett recept på samosas som jag länge sneglat på. Samosas är den indiska varianter av piroger kan man nog säga. Det är fyllda, friterade degknyten egentligen. Den här varianten skulle enligt kokboken vara en fettsnål variant men jag vet inte jag -4 msk olja i fyllningen och 50 g smör till att pensla degen -jag är skeptisk... De blev vansinnigt goda i alla fall och det är förstås inte meningen att man ska äta alla själv även om man nästan känner för det!

Samosas
16 ark filodeg
50 g smält smör
1 ägg till pensling (behövs inte)
Fyllning:
ca 700 g kokt potatis, kuren i kuber
1 finhackad gul lök
2 msk riven ingefära
1 grön chilipeppar, urkärnad tunt strimlad
1 litet knippe koriander, hackad
3-4 msk olja
2 tsk garam masala
1 tsk mald spiskummin
2 msk gula senapsfrön ( här använde jag 1 msk bruna)
2 dl frysta gröna ärtor
1 rågad tsk salt
3 msk vatten
Hett aupp oljan i en wok och lägg i löken. Lägg i garam masala,spiskummin,senapsfrön, ingefära och ärtor. Salta och slå i vattnet. Blnda väl. Lägg i potatiskuberna, chilin och koriandern. Låt alltsammans puttra under lock pålåg värme i ca 5 min. Rör om försiktigt och låt sedan fyllningen kallna.

Utbakning:
ta 2 ark filodeg i taget. De går lätt sönder så var lte smidig här! De torkar också fort så man bör lägga en väl urvriden handduk. Jag trodde att jag hade vridit ur min väl men mina filoblad blev för mjuka av den här fuktiga handduken så det var bättre att jobba snabbt -tyckte jag. Bred ut ett av arken på arbetsbänken.Pensla med smör och täck med ark nummer 2. Skär sedan arket i 10 cm breda remsor längs kortsidan. Lägg ca en råga matsked med fyllning i ena ändan av remsan. Vik ihop genom att dra degremsan snett över fyllningen så att en triangel bildas. Fortsätt vik så fast nu åt andra hållet mot degen liksom och fortsätt vika nya trianglar till remsan tar slut. Lämna ca 2 cm deg utanför det vikta som du stryker lite vatten på och sedan förseglar paketet med. Lägg samosan med skarven nedåt på en papersklädd plåt. Täck under utbakningen av de andra med en fuktig handduk. I ursprungsreceptet står att man ska pensla pirogerna med ägg. Jag hade inget ägg utan penslade dem istället med det smör som inte gått åt under utbaningen och jag inbillar mig att det ger ett frasigare resultat. Bra för äggallergiker också om man känner några såna. Grädda 175 grader i ca 30 minuter och servera dem ljumma eller kalla. Degknytena är klart godast när de är nygjorda eftersom de är frasiga och spröda då men jag upptäckte att det lätt går att fräscha till dem efter 2 dagars förvaring i kylskåp genom att värma dem ett par minuter i 200 graders ugnsvärme. Då blir de frasiga igen. i receptet rekommenderar de en chutey till men vi åt dem med yoghurt som kryddats med knappt 1 tsk spiskumin,samt en nypasalt och socker. Mums!(Jag köpte också en sort Mango pickle att ha till i vår orientlivs här nere men den var verkligen ingen höjdare. Akta er för den!)

No comments: