Sunday, August 21, 2011

Gratäng med svamp, keso och mathavre















När en kompis flyttade fick jag ärva ett paket mathavre av henne. Jag kokade den och använde i sallad men tyckte inte att smaken var speciellt upphetsande. Tvärtom faktiskt, lite väl mycket havregynsgrötsfeeling för min smak men havre ska ju vara nyttigt och den är närproducerad och inte like vattenslukande som t.ex. ris så jag beslöt mig för att ge den en chans till.

Jag hittade ett recept på nätet på en gratäng med just mathavre i och svängde efter visa justeringar ihop en variant på rätten. Det blev gott! Hästkrubbssmaken försvann och man höll sig mätt länge. Herr Mathavre- du är så välkommen tillbaks! Fast nästa gång ska du får bada i min risotto!

Detta hade jag i, som ni ser är det mest mängderna som skiljer!

2 dl mathavre
1 hackad lök
1 riven morot
1 klyfta vitlök
ca 300 g rödgul trumpetssvamp
ca 1 tsk repad timjan
500 g keso
2 dl riven ost
2 ägg
salt
svartpeppar

Börja med att koka mathavren i 4 dl vatten och lite salt. Skala morot och lök. Hacka löken och vitlöken. Riv moroten grovt. Fräs lök, vitlök,morot och svamp i lite smör och olja. Rör ned timjan i blandningen och ställ det sedan åt sidan. Bland mathavren med grönsaksfräset. Rör ned äggen och keson samt nästan alla riven ost. Krydda med peppar och salt. Smörj en form och fyll den med blandningen. Avsluta med att strö över riven ost och gratinera formen i 225 grader i ca 20 min.

No comments: