Friday, November 23, 2007

Världens bästa morotskaka

Den här morotskakan tillhör mina absoluta favoriter och hör till de få kakor som bakas om och om igen i det här hushållet. För några år sedan hade jag stor sorg när jag insåg att jag tappat bort mitt superduperrecept när jag flyttade men efter idoga googlingar lyckades jag hitta ett nästan identiskt recept, var minns jag inte längre men det är helt klart värt att sprida vidare. Kakan är visserligen inte så nyttig som man kan förledas att tro men den är alltid lika saftig och god. I vanliga fall brukar jag göra den i en rund form men denna gång gjorde jag rutor istället för att de är lättare att frysa in. Annars blir det gärna lite väl mycket morotskaka på en gång för har man väl börjat äta är det svårt att sluta…

Morotskaka
2 ägg
2 dl socker
1 dl olja
3 dl finrivna morötter
2,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
Glasyr:
60 g philadelphiaost
25 g margarin
2 dl florsocker
(10-20 valnötskärnor till dekoration)

Vispa ägg och socker. Rör ner olja och morötter. Blanda mjöl, bakpulver, kanel, vanillinsocker och rör ner.
Häll smeten i smord och bröad form som rymmer ca 1,5 l.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 40 min.
Låt svalna något innan den stjälps upp.
Glasyr: Blanda ost, rumsvarmt margarin och florsocker till en jämn glasyr och bred över den kalla kakan. Dekorera, om du vill, med valnötskärnor.

No comments: