Friday, November 16, 2007

Het vegogryta med potatis och svarta bönor














Jag är inte vegetarian som ni kanske redan märkt här på bloggen men jag äter gärna grönsaker och tycker om vegetarisk mat eftersom man känner sig lite lättare och hälsosammare när man äter det. Dessutom har jag flera vänner som är vegetarianer eller undviker rött kött och då känns det ju viktigt att kunna bjuda dem på något roligare än kokta morötter så jag experimenterar och serverar mig själv. Tyvärr tycker jag att det är svårt att göra vegetarisk mat med finess och elegans. Det blir liksom mest rustika grytor med tomatbas, ibland med örtkryddor, ibland currydoftande som grytan här nedan. Kanske är det bara så att jag inte lagt mig tillräckligt myket vinn om att försöka laga sådan mat heller eftersom det känns lite överdrivet att tillaga kanapéer och suffléer en vanlig fredagsförmiddag innan man ska gå till jobbet men det vore kul att också kunna överraska bekantskapskretsen som föredrar grönsaker någon gång.

Vegogryta med potatis och svarta bönor 2 p
2 tomater
3 dl vatten
2 potatisar
1 grön chili
1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
2 cm färs ingefära
1 tsk curry
½ gurkmeja
salt
peppar
rapsolja att steka i
ca 2 dl kokta svarta bönor
1 näve fryst bladspenat

Börja med att skala och skiva potatisen tunt (3-5 mm tjocka skivor). Skala och hacka löken och vitlöken. Skala ingefäran och hacka även denna fint. Hacka chilin och fräs sedan denna, potatis, lökhack och kryddor i olja i ett par minuter tilllöken börjar få färg. Lägg sedan över allt i en gryta. Hacka tomaterna och lägg dem tillsammans med stekblandningen och tre deciliter vatten. Täck med lock och koka alltsammans till potatisen kokat ihop sig lite grann med tomaterna till en sås. Detta tar ca 25 minuter. Tillsätt nu de kokta bönorna och bladspenaten. Låt det hela koka upp igen och puttra några minuter. Servera med en bit bröd eller med basmatiris.

No comments: