Saturday, November 03, 2007

Allhelgonamiddag med läskigt slut














När jag var liten firade vi inte Alla helgons dag på något speciellt sätt vad jag minns. Man gick till kyrkogården med kransar och tände ljus. Det var allt. Att klä ut sig till häxa och äta läskig mat ingick definitivt inte i repertoaren. Men även om Alla helgons dag är en dag för att minnas de döda ser jag inget fel i att passa på att använda helgdagen till att samla de nära och kära som fortfarande är i livet till lite fest som lyser upp i höstmörkret. Kanske är det därför vi svenskar tilltalas av Halloween? För egen del tycker jag att Halloween är lite extra roligt eftersom det tilltalar min kreativa sida. Att hitta på äckelmat och tillverka den är ett utmärkt sätt att släppa fram barnet inom sig. Dessutom är detta troligen den enda tiden på året man tillåts servera spindlar och flugor till middag och duka med ugglor och fladdermöss...

Så här såg dagens meny ut:
Förrätt: Svartrotsoppa med smördegsstänger
Huvudrätt: Baconlindad fläskfilé med fikon, pressad potatis och fräsch grönsallad
Efterrätt: Chokladtårta med läskigt garnityr

(Dukningen, som tyvärr aldrig hann förevigas, gick i tre toner av pumpafärgen orange och i taklampan hängde en girland med fladdermöss och på bordet stod uggleljus från Lagerhaus.)

Svartrotsoppa med smördegsstänger Förrätt 6 p eller huvudrätt 3 p.
ca 300 g svartrötter
ca 200 gram potatis
1 liter vatten
2 hönsbuljongtärningar
2 dl grädde
1 dl vitt vin
svartpeppar
cayennepeppar
salt
hackad persilja
1 klyfta citron (till svartrötterna)

Skala svartrötterna och lägg dem omdelart i vatten med citron. De blir snabbt mörka annars. Skala potatisen och tärna sedan svartötter och potatis i ungefär lika stora bitar. Lägg sedan dessa i en gryta och slå över vattnet och smula ned buljongen. Koka rotfrukterna mjuka (ca 30 min) och mixa dem därefter till en slät soppa. Slå i grädden och smaksätt med vin, peppar,en doft cayennepeppar. Salta om det behövs. Strö över lite hackad persilja och servera med en smördegsstång.

Smördegsstänger med parmesan 6 p
2 plattor smördeg
1 ägg
knappt 1 dl finriven parmesan
Kavla ut smördegsplattorna en halv gånger längden. Skär varje platta i tre längder. pensla med uppvispat ägg och strö över lite parmesan. Tvinna försiktigt längden till en spiral. Grädda i ugnen i 200 grader till de fått en vacker gyllenbrun färg.

Baconlindad fläskfilé med fikon 6-8 p
Detta är ett recept från en fransk matblogg som jag bara var tvungen att prova då jag tyckte att kombinationen av knaprigt bacon och söta fikon lät lockande. Resultatet blev gott men tyvärr inte riktigt så mustigt som jag hoppats på.













2 pkt baconskivor
2 fläskfiléer à ca 400 g
8 färska fikon
2 dl vitt torrt vin
2 tsk flytande honung
två kvistar färsk rosmarin
svartpeppar
salt
ett tjugotal tandpetare
smör/olja till stekning

Putsa fläskfilén ren från senor och hinnor. Linda därefter försiktigt baconskivorna runt filén (1 pkt per filé) och fäst dem med tandpetare. Bryn sedan filéerna runtom och lägg dem i en ugnsform. Salta och peppra. Klyv fikonen och lägg dem runtom fläskfiléen. Ringla över honungen och slå över vinet. Lägg även en kvist rosmarin på var filé (men det går bra utan också märkte jag eftersom jag helt glömde detta). Stek i ugnen i 175 grader i ca 30 min. Vi serverade köttet och skyn till pressad potatis och en grönsallad.

Chokladtårta med läskigt garnityr
Grunden till denna tårta är ett recept på en kladdkaka som jag hittade på Indiskas hemsida för rätt längesedan. Receptet ar modifierats en aning men smaksättning apelsin, nejlika och kaffe behölls. Perfekta smaker vid adventskaffet längre fram! Glasyren är vanlig kärlekmumsglasyr.

Kaka:
Blanda följande ingredienser med en slev i en bunke:
2 ägg
2 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
150g smör som smältes tillsammans med rivet skal av en apelsin
4 msk kakao
1 krm nejlika
en kopp kallt, starkt kaffe
1 dl skållade, rostade och hackade mandlar
Smöra en springform och grädda i 20 min i 175 grader. Låt kakan svalna.

Glasyr:
75 g smör
2-3 msk kakao
2 msk kallt, starkt kaffe
2 tsk vaniljsocker
3 ½ dl florsocker

Smält samman alla ingredienser på låg värme under omrörning. Bred glasyren över kakan.

Dekoration:
Vit tårtglasyr (eller hemmagjord kristyr men jag var lat)
russin
mandelflarn
2 blå vindruvor (en liten och en stor)
1 lakritsrem
Redskap:
1 tandpetare
1 liten vass kniv

När glasyren har svalnat spritsar du ut ett spindelnät av kristyr över tårtan. Tillverka sedan "flugor" av russin som du sticker ned "vingar" av mandelflarn i. Spindeln gör du genom att klyva och kärna ur en vindruva. Med hjälp av en tandpetare gör du sedan 4 små hål på varje en vindruvshalva där ska du sedan fästa spindelns ben, som du tillverkar av lakritsremmar klippta i lagom stora bitar. Placera spindeln mitt i nätet och sätt fast flugorna med lite kristyr här och var på tårtan.

No comments: