Friday, November 23, 2007

Hemgjord lingonsylt

Mina föräldrar har en granne som ägnar stora delar av hösten till att plocka bär och svamp. Oftast plockar han så mycket att hans egen familj inte kan ta vara på det och det är vi väldigt tacksamma för det innebär att min mamma får stora mängder bär och en liten mindre mängd av dem letar sig ganska ofta till min frys. Det är perfekt att ta fram och koka vid behov. Mycket godare än lingonsylten man köper i affären. Den innehåller ju mest äpple och vinbär och när det är så lätt att koka egen så får inget mig att gå tillbaks till Bobs plastkorvar i alla fall. Det skulle väl vara om deras granne slutar plocka bär då…

Hemgjord lingonsylt
1 kg frysta lingon (eller färska)
2 dl vatten
6 dl socker
Koka upp lingon och vatten och låt koka i 5-10 min. Skumma av om det behövs. Rör sedan ned sockret. Töm upp på rena burkar. Ät till allt som passar med lingon!

No comments: