Friday, November 23, 2007














Soppa är en gravt underskattad rätt som förtjänar upprättelse. Soppa är ju perfekt på alla sätt! Gott, mättande och billigt på samma gång. Dessutom är variationsmöjligheterna oändliga. Liksom laxen har den här soppan inspirerats av ett Jamie Oliver recept men eftersom jag inte heller skrev ned detta så avviker det säkerligen en del. Dock mindes jag att Jamie ger rådet att mixa endast hälften av soppan så att den får en krämig konsistens men ändå en del tuggmotstånd. För egen del är jag rätt förtjust i mixade soppor så om jag gör om soppan – och det gör jag troligen för den blev smaklig – skulle jag mixa alltihop faktiskt.

Kikärtsoppa
2 dl kokta kikärtor (jag använde mig av hemkokta från frysen)
1 potatis
½ purjolök
1 klyfta vitlök
5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
½ dl riven parmesan
svartpeppar

Skala och tärna potatisen fint. Skölj och strimla purjon fint. Skiva vitlöken tunt. Lägg sedan kikärtor, potatis, purjolök och vitlök i en kastrull. Slå på vatten och smula ned buljongtärningen. Låt sedan alltsamman koka i 20 minuter till dess att potatisen mosat sig och purjon blivit mjuk. Tillsätt ungefär hälften av parmesanen och dra några varv med pepparkvarnen över soppan. Mixa soppan. Strö över lite parmesan vid serveringen. Jag skar även ned några små bitar stark ölkorv i soppan precis innan den skulle ätas men det var egentligen överflödigt.

No comments: