Wednesday, November 21, 2007

Födelsedagsfirande med plockbricka


Födelsedagskalas är ju alltid roligt men om man inte har så mycket tid är det lätt att de blir till en börda istället. Mitt bästa tips för att slippa stressen är att ta till plockbrickan. Idéen till plockbrickan har jag snott från min mamma som är något av en mästare att få till goda plockbrickor men vår egen blev inte så pjåkig heller. En plockbricka är helt enkelt en sorts kall minibuffé som känns festlig men är lätt att göra eftersom allt på brickan går att tillaga i förväg och det enda som egentligen behövs göras på serveringsdagen är att lägga upp det vackert. Ytterligare fördelar med plockbrickan är att den lätt går att variera efter smak och ekonomi. Mycket går att köpa färdigt men har du tid någon dag innan så kan man spara mycket pengar på att göra din egen rostbiff t.ex. Jag tyckte att 139 kr/kilot för dansk fläskfilé var lite väl magstarkt så jag köpte skinkstek som jag penslade med en en kryddig marinad och stekte i ugn istället. Likaså marinerade jag kycklinglåren själv och grillade dagen innan men har man riktigt bråttom så finns det ju kyckling som är klar att köra in i ugnen eller så kan man köpa dem grillade och klara. Servera potatissallad eller varför inte en smaskig potatisgratäng (går också bra att förbereda innan)?
Det här fanns på vår bricka:
kycklinglår
skinkstek
rostbiff
lax
ananas
apelsin
mango
morotsstavar
coktailtomater
gurkstavar
kiwi
ostkuber
ölkorv
Till detta fanns också potatissallad, grönsallad och baguette i bitar.

Kycklingklubbor:
10 kycklinglår
rapsolja
sweet chilisås
massor av pressad vitlök
honung
curry
dragon
grillkrydda
peppar
salt
Blanda ingredienserna till marinaden. Lägg kycklinglåren och marinaden i en påse och knyt ihop. Låt dem marinera i en timma eller ännu längre. Stek låren låren i ugn på 225 grader i ca 10 min till de fått fin färg och inte längre är rosa inuti. Låt kycklinglåren svalna lite och linda sedan en bit aluminiumfolie runt benet så att gästerna kan hålla i dem utan att bli kladdiga.

Marinerad skinkstek :
1-1½ kg skinkstek
ca 1 dl rapsolja
2 msk honung
2 klyftor pressadvitlök
1 cm riven färsk ingefära
1 msk soja
salt
peppar
grillkrydda

Blanda alla ingredienserna väl och pensla så att skinksteken täcks av marinad. Sätt i en digital köttermometer i skinkstekens tjockaste del och sätt in i ugnen på 175 grader. Ugnstek till dess att steken uppnått 75 grader i innertemperatur så blir det saftigt och fint.

No comments: