Friday, November 23, 2007

Rågkakor


















Vad smakar bättre än färska, hembakta rågkakor? Inte mycket. Dessutom fylls lägenheten av en härlig bröddoft och det är inte utan att man känner sig lite duktig när rågkakorna ligger och stoltserar där, gyllenbruna på hög. Det tar lite tid med jäsning, utbakning och gräddning men det är det värt. Ät dem med mycket smör och ost till en kopp varm choklad så förstår du vad jag menar!

Rågkakor
50 g jäst
50 g margarin
5 dl mjölk
2 msk honung
1 msk brödkryddor
1 tsk salt
13-14 dl rågsikt

Smält margarinet, honungen (om du inte använder flytande så klart) och så på mjölken. Värm degspadet till 37 grader. Tillsätt salt och brödkryddor. Blanda i mjölet, lite i taget och bearbeta degen väl. Den blir ganska kompakt. Låt sedan degen vila under bakduk i 30 min.
Utbakning:
Dela degen i fyra delar och forma varje del till en rundel som du kavlar ut till en kaka på ca 15 cm i diameter. Lägg kakorna på en bakplåtspappersklädd plåt och nagga dem innan du låter dem jäsa ytterligare 30 min. Grädda sedan i 12-15 min i 225 graders ugnsvärme.

1 comment:

Anonymous said...

Tack för att summera upp det så bra. Jag tror jag kommer att återvända hit ofta. Hälsningar.