Friday, November 23, 2007

Lax på bädd av bönor














Min svärmor (kan man säga så när man inte är gift?) har en av Jamie Olivers inspirerande kokböcker i sin bokhylla och den brukar jag passa på att läsa när jag är där. Den innehåller en massa läckra recept som förutom att de ser väldigt goda ut verkar lätta att laga. Senast fastnade jag särskilt för ett recept på lax i ugn tillagad tillsammans med haricots verts, coktailtomater och oliver som såg otroligt gott ut. Dumt nog skrev jag ju inte ned receptet så det blev till att improvisera när gårdagens middag skulle lagas. Jag har t.ex. använt mig av kryddblandningen ”Glada Laxen” som man mig veterligen bara kan köpa på Stockholms eter & essencefabrik, vilket med all säkerhet INTE ingick i Jamie’s recept…

Lax på bädd av haricots verts, 2 p
2 bitar portionslax
2-3 nävar frysta haricots verts (eller färska om du har tillgång till det förstås)
6 coktailtomater (det var så många jag hade men ta gärna fler om du vill)
ett tiotal svarta oliver
1 klyfta vitlök
flingsalt
svartpeppar
Glada laxen kryddblandning (går att utesluta)
olivolja

Börja med att koka bönorna. Se upp så att du inte kokar dem för länge – de ska ha kvar lite spänst eftersom de ska in i ugnen sen också! Skala och skiva vitlöken tunt. Krydda laxbitarna med kryddblandning, svartpeppar och salt. Slå av bönorna och täck botten av en form med dem. Lägg laxbitarna ovanpå. Fördela tomaterna och oliverna över bönorna och strö över vitlök. Ringla olivolja över det hela, salta och peppra och ställ in i ugnen på 175 grader i ca 10 min. Här gäller det att passa så att inte fisken blir torr. Jag körde fisken i längsta laget igår (har därför dragit av lite tid i receptet här) men kombinationen lax, bönor, vitlök, oliver och tomat var i alla fall supergod! Vi åt fisken med pressad potatis till men det skulle också vara gott med bara ett fint bröd till.

No comments: