Saturday, September 29, 2007

Potatiskaka med fetaost














Som jag nämnt tidigare har jag flera kokböcker av Anna Bergenström och jag älskar både "Kärlek, oliver och timjan" liksom " Under valnötsträdet". "Annas medelhavsmat", som köptes av min systers barn när de sålde jultidningar, är trots sitt lilla format på intet sätt sämre. Här finns många aptitretande recept t.ex. den potatiskaka som jag lagade till middag ikväll. Den var otroligt god! Frasig, tunnkavlad smördeg i ljuv förening med syrlig och salt fetaost och krispig potatis. Tillsammans med ett glas rött vin blev det en fullträff. Jag lagade också ett tillbehör med grekiska smaker: svarta oliver, röd paprika och vitlök och det passade perfekt till. En fräsch grönsallad balanserade upp fettet och sältan en aning.

Potatiskaka med fetaost 4 p
2 plattor fryst smördeg (eller en rundel färsk sådan)
200 g fetaost
500 g potatis av fast sort
1 tsk salt
2 tsk oregano
svartpeppar ur kvarn

Om man som mig tar fryst smördeg ska man låta smördegsplattorna halvtina innan man kavlar ut den fint. Foga samman skarvarna och kavla lite över skarven så att den håller ihop. Jag tyckte det gick lättast om man hade lite plastfolie emellan. Skala potatisen och skiva den tunt med en vass kniv. Smula fetaosten över smördegen och lämna en liten kant fri. Denna viker du sedan upp. Lägg potatisskivorna fint över det hela, som taktegel. Strö över salt och oregano. Baka potatiskakan i 200 grader.
Så här stod det i receptet i alla fall men jag gjorde lite annorlunda. T.ex. strödde jag oreganon över fetaosten och endast lite över potatisen eftersom jag var rädd att den torkade oreganon skulle bränna. Jag tog heller inte så mycket salt då jag tänkte att fetaosten var salt nog. Sedan avslutade jag med ett varv från pepparkvarnen.

Nästa gång tänker jag testa att byta ut oreganon mot mynta istället. Tror att det kan bli gott. Det borde också gå att göra kakan med chèvre och rödbetor på toppen. Måste fundra vidare på det!

Ljummen olivsallad
1 röd paprika
1 näve svarta oliver
1 stor klyfta vitlök
olivolja
timjan
basilika
peppar
salt

Hacka vitlöken fint. Strimla paprikan och skär den sedan i mindre bitar. Hacka oliverna grovt. Fräs alltsamman i olivolja till paprikan har blivit mjuk. Krydda med timjan, bailika och lite salt och peppar.

No comments: