Friday, September 14, 2007

Ärtor med fläsk är det bästa jag vet...

Nja, kanske inte riktigt men Sven Ingvars sjunger så på en av min pappas skivor. Däremot är ju ärtsoppa med fläsk en riktig husmansklassiker som värmer gott när det är kallt och ruggigt ute. Egentligen hade jag planerat ärtsoppa till torsdagen men eftersom jag blev bortbjuden på kvällen och sambon ändå var på konferens var det ju inte någon större idé att ställa till med något storkok då. Men idag har en stor gryta ärtor med fläsk fått stå och puttra länge på spisen. Det som inte äts upp idag ska jag frysa in, bara att ta fram och värma när andan faller på och så mycket godare än såna där köpeärtor i plastkorvsförpackning. Det bästa av allt är rätten kräver minimal arbetsinsats med undantag för att ärtorna ska blötläggas dagen innan. När de väl står på spisen kan man göra vad man vill.

Ingredienser
500 g gula ärtor
1½ l vatten
2 gula lökar
ca 500 g rimmat sidfläsk
1 lagerblad
1 tsk timjan
1 tsk salt

Kvällen före: Lägg ärtorna i blöt i rikligt med vatten.

Nästa dag: Koka upp ärtor, salt och vatten i en stor kastrull. Skumma av om det behövs. Klyfta löken och tillsätt den, fläsket (med svål och allt) samt kryddor. Låt koka i c:a 45 minuter. Ta nu ur fläsket skär bort svålen och tärna fläsket och lägg tillbaks det i grytan. Låt soppan puttra i ytterligare 45 minuter, ev. mer. Avsluta med att smaka av med salt och servera soppan med en klick senap och extra timjan för den som vill ha.

No comments: