Tuesday, September 25, 2007

Skam den som ger sig...

Matlagning har inte direkt haft första prioritet här de fem senaste dagarna eftersom jag mer eller mindre har bott på jobbet. Idag hade jag dock både tid och lust att experimentera lite igen och testa att göra om den där bön- och fläskfärsgrytan som jag försökte mig på häromsistens fast något modifierad denna gång. Det ska väl sägas att grytan inte liknar orginalreceptet speciellt mycket längre så glöm allt det där med thailändsk auberginegryta som jag skrivit tidigare. Detta är en mustig wok med asiatiska smaker men den går garanterat inte att knyta till ett specifikt land efter mina härjningar där svensk fläskfärs, thailändsk fisksås och kinesisk soja blandats respektlöst i samma gryta.
Bön- och fläskfärswok
Ingredienser 3-4 p
ca 300 g fläskfärs
1 burk svarta bönor
5 salladslökar
2 stora klyftor vitlök
ca 4-5 cm färsk ingefära
1-2 röda chilifrukter (beroende på styrka)
3 msk farinsocker
3 msk ostronsås
1-2 msk fisksås
2 msk risvinäger
1-2 msk kinesisk soja
2,5 dl vatten
½ hönsbuljongtärning
2 msk neutral olja
1 msk sesamolja
1 msk maizenastärkelse
en skvätt vatten

Skala ingefäran och vitlöksklyftorna. Hacka dem sedan. Kärna ur chilin och hacka även denna fint. Smaka på en liten bit chili så att du vet hur stark den är och anpassa mängden därefter. Skär salladslökarna på snedden. Koka upp vattnet och lös upp buljongtärningen i det. Värm oljan och sesamoljan i en wokpanna. Tillsätt vitlöken, ingefäran och chilin. Lägg sedan i fläskfärsen och farinsockret och låt det hela fräsa en stund innan du tillsätter ostronsås, fisksås, risvinäger och soja. Lägg i salladslöken och woka alltsammans en stund innan du slår över buljongen. Medan detta kokar upp förbereder du en maizenaredning av majsstärkelse och vatten. Rör ned redningen i grytan och låt den puttra en stund till såsen har fått en simmig konsistens. Dekorera med några ringar chilifrukt och servera med ett gott ris.

PS. Jag ber om ursäkt för den dåliga fotokvaliteten men min kamera har uppfört sig underlgiare än någonsin de senaste dagarna...

No comments: