Saturday, September 08, 2007

Schlemmertopf...














låter kanske inte så aptitretande men kvällens kyckling blev tillagad i just en sådan. Ja, en lergryta alltså. Lergrytan hade sin storhetstid på 80-talet då tydligen alla hade en. Min mamma t.ex. och den har jag fått ärva eftersom hon tyckte att den mest stod och skräpade i köksskåpet. Nu verkar det dock som om lergrytan fått ett uppsving igen. Titt som tätt hittar jag recept för lergrytor och det kanske inte är så konstigt i tider då man talar om fetmaepedimier och bantningsprogrammen duggar tätt i TV. Själv är jag inte mycket för bantning men om det finns bra sätt att göra maten nyttig så är jag inte den som sätter mig på tväre. När man lagar mat i lergryta behöver man inte tillsätta något fett eftersom maten tillagas i sitt eget spad och grytans lock håller kvar fukten vilket gör köttet saftigt och mört. Glöm dock inte att lägga grytan i blöt -minst en halvtimme, gärna mer- innan du påbörjar tillagningen annars suger grytan upp fukten från maten. En stor fördel är också att man bara behöver slänga i de ingredienser man önskar sen sköter sig grytan själv. Dekorera bara med några färska kvistar timjan så kan du servera kycklingen som den är i grytan. Perfekt en lat lördag!

Lördagskyckling i lergryta 4 p
1 kyckling
1 squash
1 citron (helst ekologisk)
1 grön paprika
5-10 vitlöksklyftor beroende på storlek
4 gula lökar
knappt 2 dl torrt, vitt vin
1 hönsbuljongtärning
1-2 lagerblad
svartpeppar
havssalt
10 kvistar färsk timjan + några för dekoration


Stycka kycklingen i mindre bitar.Skiva squashen ganska grovt. Tvätta citronen noga och skiva även denna. Skala löken och klyfta den. Skala vitlöken och skär paprikan i stora strimlor. Salta och peppra kycklingbitarna och varva därefter alla ingredienserna i lergrytan. Smula även över hönsbuljongtärningen och stick in lagerbladen och timjankvistarna. Slå över vinet och ställ in det hela i en kall ugn och slå på ugnen på 225 grader. Låt stå i c:a en timma men ta av locket och höj värmen till 250 under de sista tio minuterna så får kycklingen färg.

Jag serverade kycklingen med vildrisblandat ris och en grönsallad och till detta drack vi samma vin som använts i grytan - Torres Gran Viña Sol 2006. En chardonnay som inte är så dum fast den kändes lite spritigare än förra årets årgång (tycker jag fast jag inte kan något om vin...).

No comments: