Thursday, September 06, 2007

Varför är senapen blå?

Jag har lagt märke till att mina bilder ibland får ett mystisk blå nyans. Eftersom jag inte kan så mycket om kameror så vet jag inte vad man kan göra åt det och jag är ännu novis på att ta matfoton. Dessutom uppför min kamera sig högst märkligt. Den stänger av sig, laddar ur, lägger till blixt utan att jag har valt det (och ni vill inte se hur mat som fotats med blixt ser ut...)osv. Det kan ha något att göra med att jag tappade Herr Kamera med huvudet före i parketten för ett halvår sedan men det är ju mystiskt att bilderna ibland drar åt det gula hållet och ibland blir blå-gröna. Skadade jag månne hans tappar och stavar? Hursomhelst får de blåaktiga bilderna mig att tänka på en gammal radiosketch som min morbror brukar recitera titt som tätt. Sketchen heter "Korven" och kommer från radioprogrammet Blå tummen fick jag reda på genom en googlesökning. Tyvärr fanns det ingen inspelning av den på webben men väl en transkription av dialogen. Absurd humor när den är som bäst - kolla här!

No comments: