Wednesday, September 12, 2007

Äppelkaka med lingon

När jag var liten och bodde på landet var detta tiden då man gick ut i trädgården och plockade in äppplen som man gjorde mos och goda äppelkakor av. Nu bor jag i stan och har inte ens en balkong men äppelkaka är ju fortfarande väldigt gott. Och äpplen finns ju som tur är alltid i affären. Denna äppelkaka tillkom dock mest för att jag hade köpt för många äpplen för att vi skulle hinna äta upp alla innan de blir dåliga. Receptet kommer från ett gammalt nummer av Matmagasinet och kakan innehåller liksom mycket som är gott mycket fett och socker. Emellertid så ger lingonen en fin, lite syrlig brytning till det söta och eftersom man tömmer det smälta fetet över kakan blir den knäckig och nästan lite kolaaktig i smaken. Tyvärr är nog receptet beräknat för en långpanna modell större men eftersom min ugn är som den är (jag ska berätta om det för er som inte redan vet någon gång)fick det bli en liten långpanna och därmed dubblades nästan gräddningstiden.

Receptet: ca 36 bitar
5 äpplen
3/4 dl socker
2 tsk kanel
½ dl vetemjöl
3 dl socker
3 ½ tsk bakpulver
2½ dl - 3 dl mjölk (lite mer tycker jag)
1 dl lingon
125 g smält smör

Kärna ur, skal aoch tärna äpplena.Smält smöret och låt svalna. Blanda dem med socker och kanel. Rör om och låt stå och dra en stund. Blanda vetemjöl, socker och bakpulver och rör ned detta i mjölken. (jag rörde ner mjölken i de torra ingredienserna f.ö.). Häll smeten i en bakpappersklädd långpanna. Fördela ppletärningarna och lingonen jämt över och tryck ner dem lätt. Häll det smälta smöret över kakan och grädda i 200 grader i ca 20 minuter (men i min ugn och lilla långpannan tog det nästan 40 min). Låt svalna och skär i rutor.

No comments: