Monday, October 01, 2007

Rostbiff och rotsaksgratäng

Igår blev det rostbiff och rotsaksgratäng till söndagmiddag. Jag använder inte vispgrädde i maten så speciellt ofta men igår slog vi på stort och tömde hela 2 dl i gratängen men så blev den krämig och god också.

Rotsaksgratäng 4-6 p
4 medelstora potatisar
4 morötter
3 palsternackor
1 bit rotselleri
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
2 dl grädde
några kvistar färsk timjan
svartpeppar ur kvarn
salt
1½ dl riven västerbottenost

Skala alla rotsakerna och skiva dem tunt. Skiva också löken och vitlöken fint. Hacka timjankvistarna. Koka upp grädden i en djup teflonpanna. Lägg i rotsakerna, löken,vitlöken och timjan. Krydda med salt och några varv peppar från kvarnen. Rör om och låt puttra en stund till rotsakerna mjuknat en aning. Slå upp alltsammans i en smörjd form. Strö över osten oh gratinera i ugnen till grönsakerna är mjuka och osten fått färg ( ca 15-20 min). man kan självklart varva allt i formen med en gång och slå över grädden men då tar det längre tid i ugnen och blir inte lika krämigt och bra tycker jag (sen har jag ju mitt lilla ugnsproblem också).

Rostbiff
1½ kg nötstek (i det här fallet fransyska)
smör/rapsolja
peppar
salt
(stektermometer)

Lägg fram köttet en halvtimma innan du ska tillaga det så är det inte helt kallt när det ska brynas (så slipper du kokt kött p.g.a att pannan kyls ned för mycket). Hetta upp lite smör och rapsolja i en stekpanna. Bryn steken runt om till den har fått fin färg. Stick in stektermometern där köttet är som tjockast. Jag använder alltid en digital stektermometer då kan man bestämma innetemperaturen på förhand och det brukar bli väldigt bra. Mellan 60 -65 grader ger ett rosa kött. Tycker man bättre om genomstekt kött än rostbiff tar man 70 grader. När termometern piper är det klart. det tar 1 -1½ timma ungefär.

No comments: