Monday, October 08, 2007

Grönsakstallrik med aromsmör och Café de Paris sås














Kokta grönsaker låter ju inte alltför upphetsande och får säkert många att tänka på skolkökens överkokta sommargrönsaker och soggig broccoli. Men grönsaker som kokts lagom länge är en delikatess serverade med ett gott aromsmör eller en smakrik sås. Till kvällens grönsakstallrik som bestod av blomkål, vitkål, morötter, majs och linser gjorde jag både ett vitlökssmör och en Café de Paris-inspirerad sås. Från början hade jag tänkt göra ett aromsmör till men efter att ha läst mig igenom ett antal recept på nätet kom jag fram till att jag var alldeles för lat för att göra ett aromsmör som innehåller mer än 20 ingredienser...Dessutom hade jag crème fraiche som jag ville göra slut på så det blev en crème fraichebaserad sås istället och den blev inte alls så dum. Såsen gjordes på en höft så det mängder som anges nedan är hur mycket jag uppskattar att jag haft i så här krävs en del avsmakning!

Café de Paris-inspirerad sås
ca 1 dl crème fraiche
½ tsk dijonsenap
1 liten klyfta pressad vitlök
½ tsk provençalska kryddor (Findus frysta)
1 tsk curry
½ tsk paprikapulver
1 tsk smulad dragon
1 knivspets tomatpuré
salt
svartpeppar
1-2 msk citronaft
1 krm socker, ev. mer

Blanda alla ingredienserna väl och låt såsen stå och dra i åtminstone en halvtimma.

No comments: