Monday, October 15, 2007

Afternoon tea i Grillska huset

Min väninna och jag har talat i evigheter om att prova afternoon tea i Stadsmissionens lokaler i Grillska huset i Gamla Stan och igår bar det till slut av. Vi hade bokat bord till tolv, precis när de öppnade, vilket visserligen inte är klassisk afternoon tea tid men passade oss bra. Just att boka visade sig dock vara en överloppsgärning för stället var tomt så gott som på ett vackert dukat buffébord när vi anlände. Mina förväntningar var ganska lågt ställda efter ett försök till afternoon tea på ett ställe på Dalagatan för ett tag sen men det här var något helt annat! På buffébordet stod nygräddade ännu ugnsvarma scones med tillbehör: två sorters marmelad, lemon curd, lättvispad grädde och clotted cream. förutom detta hade man dukat upp snittar med en ägg-och curryröra, små muffins med olika bärfyllningar,en gudomlig men tung chokladtårta, en saftig morotskaka, små små chokladbollar och miniatyrvarianter av kolasnittar och chokladrutor. På tebordet fanns det fyra sorters te att välja mellan, vilket kändes lite torftigt i relation till kakbuffén men det fanns både grönt och svart löste att välja mellan samt två sorters påste. Den som föredrar citronskiva framför mjölk i teet behövde inte heller bli besviken. Lokalerna, som låg i Grillska husets festvåning, var också de väldigt vackra med högt till tak och utsikt över Stortorgets myller av söndagsturister. Här satt vi som riktiga Queen Victoria wannabees och läppjade på våra tekoppar. inte visste jag att lycka kan vara ett frasigt scones med marmelad! Det enda jag hade att anmärka på egentligen var att temperaturen på tevattnet, som serverades ur stora termosar, var alldeles för låg. Teet ville inte riktigt dra ur ordentligt och blev kallt väl snabbt. Detta kompenserades dock med råge av godsakerna som serverades till och 125 kr kändes helt överkomligt, särskilt med tanke på att överskottet går till Stadsmissionens verksamhet. Det skulle nog inte heller skada verksamheten om man lade om sina öppetider en aning. Cafét stänger redan kl 16.00 just när den verkliga afternoon tea tiden väl infaller? Jag kan tänka mig att fler än mig gärna skulle avsluta söndagsshoppingen med en kopp te när butikerna stänger och mörkret sänker sig över gator och torg.

Bilden är hämtad från www.stadsmissionen.se

No comments: