Friday, October 26, 2007

Fetaostbiffar, klyftpotatis och hummus

Igår när jag såg på Mat-Niklas nämnde han några färsbiffar med chili och fetaost som varit med i förra säsongens program. Receptet på dessa tillhörde nämligen de recept som tankats ned flest gånger på SVTs matsajt. Jag tror att jag har varit starkt bidragande till den statististiken då jag har gjort dessa biffar ett flertal gånger. Ikväll var det dags igen för de är så goda och lätta att göra. Biffarna åt vi sedan med klyftpotatis, hummus, skivor av avkado och en grönsallad. Smask! Receptet på biffarna hittar du här. Där finns även ett recept på hummus men jag gillar lite mer vitlök så nedan följer mitt recept.

Hummus
1 brk kikärtor
2 vitlöksklyftor
½ dl vatten, ev. mer
3/4 dl crème fraiche
3 msk citronsaft
peppar
salt

Börja med att skölja kikärtorna väl. Lägg dem sedan i en skål. Skala vitlöken och hacka den grovt. Pressa i citronsaft och mixa allt väl med mixerstav. Späd med vatten. Blanda i crème fraichen. Smaka av och krydda med salt och peppar.

No comments: