Tuesday, October 09, 2007

Medelhavsströmming














Det är inte ett snilledrag att pröva nya recept när man är vrålförkyld eftersom alla lukter försvinner in i en olfaktorisk dimma men när jag tog fram strömmingen ur frysen igår hade jag ju fortfarande smaken i behåll. Idag kände jag mest surt och salt men middag måste vi ju ha i vilket fall så jag dristade mig trots allt till att testa ett recept på "Medelhavsströmming" från "Bonniers kokbok." I stora drag går receptet ut på att man panerar strömmingsfiléer, steker dem i rikligt med olivolja och sedan gör en sås bestående av lite olivolja till, lök, kapris, skållade tomater och citronsaft som man sedan häller över de stekta filéerna. Som vanligt hade jag lite svårt att hålla mig till direktiven så jag plottade i lite vitlök också och tyckte att såsen behövdes spädas med vatten för att inte dra snipigt bakom öronen. Vad jag kunde känna blev det ganska bra och sambon verkade instämma så detta kan nog vara värt att testa igen - när lukten har återvänt igen alltså. Vi fortsatte på medelhavstemat och serverade pasta till och små bitar av baguette att suga upp spadet med men om man föredrar potatis så passar säkert det också.

No comments: