Saturday, August 14, 2010

Vitkålsallad med thaistuk

Vikålshuvudena som finns i butik är väldigt fina just nu. Späda och krispiga och Sverigeodlade. Jag köpte ett huvud på ren impuls. Men så föll det sig så att vi blev bjudna på just kålpudding hemma hos svärförädrarna och jag började fundera över vad man kunde göra av kål - kålsoppa (sambons enda haträtt), kåldolmar (för bökigt), kålpudding (inte igen väl??) och då var kålsallad det enda jag kom på. Pizzasallad. Hurra så fantasifullt! Eller inte. För även om det är gott så är det lite trist. Kålsallad med nötter och apelsin eller äpple brukar jag göra till jul så det kändes ju inte helt rätt till 35 graders värme som vi har just nu. Men så fick jag en idé...hur vore det att göra en stark dressing av fisksås, risvinäger, lime, råsocker och chili och blanda med vitkålen? Jag provade och det blev jättegott! Friskt -lite syrligt, lite salt och lite sött och lite starkt mot den krispiga kålen. Smaskigt på egen hand men skulle nog vara ännu godare till en bit kyckling eller fisk. Rekommenderas!

Vikålssallad med thaistuk
ett halvt litet vitkålshuvud
en halv röd chilifrukt, hackad (kärna ur om du inte vill ha den så stark)
ca 2 msk fisksås
ca 1 msk rivinäger
knappt 1 tsk råsocker
saften av 1 lime

Strimla kålen. Rör ihop ingredienserna till dressingen och blanda väl med kålen.

No comments: