Saturday, August 14, 2010

Sommarmat

Sommaren är latmatens tid så då blir det sallader, grillmat och lätta lösningar. En sådan lösning är pyttipanna, som dessutom är ett smart sätt att ta vara på rester. Här fick den överblivna potatisen och kalvsteken sällskap av kantareller och en skvätt grädde. Lätt som en plätt men gott!















På landet brukar grilldjävulen flyga i sambon. Allt ska grillas och helst korv om han får bestämma. Korv är inte riktigt min favomat men snabbt går det ju och gör man en fräsch sallad till känns det mer okej. Salladen nedan består av huvudsalladsblad,ekbladssalllad, solrosskott, ringar av röd lök, avokadoskivor som överringlats med olivolja och prssad citron. På med lite salt och peppar också och toppa med lite rostade solros/pumpafrön så har ni en smaskens sallad. Ett annat tips är att marinera grillade grönsaker. Jag brukar blanda olivolja, citronsaft, timjan,citronskal och salt och peppar och ev. lite chii -jättegott till aubergine och zucchini! Sist blandade jag även olja med chili, spiskummin, paprika och lite kanel och salt det var också jättegott till aubergineskivorna.














Är man ett sockertroll som jag längtar man kanske efter dessert och då är den här fruktsalladen suveränt lättfixad och rätt nyttig också inbillar jag mig. Skär galiamelon i bitar, blanda med klyftor av nektarin och färska hallon. Pressa över citron eller limejuice så håller frukten färgen bättre. I brist på skålar serverades salladen i glas -riktigt snyggt tycker jag! Jag gjorde en ricottakräm på ca ½ burk ricotta eftersom vi hade lite kvar, lite vispgrädde och flor- och vaniljsocker till fruktsalladen men den var överflödig. Däremot är det gott att hacka ned lite mynta och/eller citronmeliss i salladen. En annan god blandning är färsk ananas, mynta, ev. hackad ingefära och saft av lime.















Passa på och köp frukt och grönsaker när de är i säsong. Det är nu de smakar bäst! Jag tappar koncepten helt i skördetider. Jag vill köpa allt. Men i det här hushållet går ett sånt här fat åt i ett nafs...

2 comments:

Anonymous said...

Känner igen det där med att grilldjävulen gärna tittar fram ur de sommargröna buskagen! När våren kommer, då plockas grillen fram, sedan är det förkläde på och på med revbensspjällen, kotletten, paprikan eller valfritt djur som råkar korsa trädgården.

Väldigt trevlig pytt förresten! Lite mer spännande än den man köper på Konsum. Och svårare behöver det ju inte vara. problemet är ju ofta helt enkelt att man är för lat.

Enrique

Fridolin said...

He he, ja nu är det inte så mycket grilla, inte så mycket mat alls faktiskt. Ambitionsnivån är otrolgit låg när jag komemr fårn jobbet.