Sunday, August 29, 2010

Skördetid

Tiden är det enda som har vett att gå heter det ju ibland och det har man ju märkt det senaste om man säger så. Jag fattar inte riktigt var veckorna har tagit vägen. Sommar har förbytts till höst och den förr så vackert blommande balkongen har antagit en mer gulbrun ton i takt med att blomstren blommar över och torkar ner. Jag försöker dock bevara sommarkänslan så länge det bara går genom att plocka in färska blommor från balkongen. Särskilt lycklig blir jag av luktärtorna. De är så vackra och doftar fantastiskt gott, särskilt mot kvällen. Det är en doft som gör mig vemodig och glad på samma gång. Kanske för att den påminner om brytningstid.


Men det finns ju även glädjeämnen med hösten. Till exempel att få skörda sina egna tomater och chilifrukter. Både coktailtomatplantan och plantan med "stora" tomater har givit skörd och nu kan vi njuta egenodlade tomater. Chilin skördade vi av för första gången för några veckor sedan och då använde jag den grön men nu har flera frukter slagit om och blivit vackert röda. Nu gäller det bara att ta vara på dem på rätt sätt innan de blir dåliga. Vet någon man torkar chili? Visserligen gillar vi kryddstark mat i hushållet men sex chilifrukter kan nog vara i mesta laget i de flesta maträtter...

No comments: