Sunday, August 01, 2010

Guldkorn från mataffären på landet














Första delen av vår gemensamma semester spenderades i svärföräldrarnas stuga. Vi lagade god mat och njöt av sol och bad. Här ser ni en somrig sallad på sallad, tomat, champinjoner, avocado, gurka och borlottibönor. Till detta drack vi fransk cider som jag till min förvåning hittade i livsmedelsbutiken därute på landet. Écusson är en mycket trevlig cider som inte alls är sådär sötsliskig som cider annars ofta är. Dessutom är den nästintill alkoholfri (2,2 vol%).

Nästa överraskning i affären på landet var godishyllan. Istället för vanliga Karamellkungenhyllor var den dekorerad med 50-talsaktiga motiv som påminde starkt om bilderna i boken Krakel Spektakel köper en klubba. Jag gick på det direkt. Jag köpte en påse smågotter bara för att påsarna var så söta. Jag måste vara världens mest lättlurade konsument men snygga förpackningar ska väl uppmuntras?

No comments: