Saturday, August 14, 2010

Nattjästa morgonfrallor

Under mina sista semesterdagar ville jag ju lyxa till det lite och verkligen njuta av lata morgnar och sena nätter innan det var dags för lunken igen. Därför fann jag mig kl 22.20 måndag kväll stå och röra ihop en deg till morgondagens frukostfrallor. De här frallorna är verkligen superlätta att göra och det bästa av allt är att man ställer dem att jäsa över natten så är det bara att tjonga in dem i ugnen på morgonen och få varma, nybakta frallor till frukost!














Nattjästa frukostfrallor
25 g jäst
3 dl kallt vatten
1 tsk salt
2 msk olja
2 dl grahamsmjöl
7 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Slå över saltet så att jästen smälter en aning och slå sedan på vattnet. Tillsätt olja och grahamsmjöl. Rör ned vetemjölet och bearbeta degen til lden är smidig och släpper från bunken. Baka ut 12 frallor. Lägg på pappersklädd plåt och låt jäsa i kylen över natten. Grädda dem påföljande morgon (efter ca 10-12 timmar) i 250 grader.

2 comments:

Lalolandet said...

ÅH!
Ska testas till imorgon!! Ser supergoda ut

Fridolin said...

Ja det var de! Jag gillar särskilt att nattjäsningen (eller kanske den lilla mängden jäst?) gjorde dem liksom lite krispiga på ytan.