Sunday, August 01, 2010

Middag med italienskt tema

Vi hade några vänner över på middag här igår och vi bestämde oss för att ha italienskt som tema. Antagligen på grund av min lätt överdrivna läsning av Anna och Fanny Bergenströms Under valnötsträdet. Den är så inspirerande att jag alltid längtar till Toscana fast jag aldrig ens har satt foten i Italien.

Vi började med lite kallskuret, marinerade oliver, marinerade kronärtskockor, tapenade, pesto, gott bröd och grissini. Följt av Vitello tonnato- kalvstek med tonfisksås (jodå tonfisk du läste rätt - det är gott!) och potatis och sedan avslutningsvis Torta della Nonna en slags italiensk cheesecake skulle jag vilja likna det vid.

Marinerade oliver
ca 3 hg goda gröna oliver med kärna
1 stor vitlöksklyfta
½-1 chilifrukt beroende på styrka
3 kvistar färsk timjan
ca 1 krm rosmarin
ca 1 tsk citronskal + ett par matskedar saft
olivolja
svartpeppar
flingsalt

Hacka vitlöken, chilin och timjankvistarna. Bland oliverna med hacket och citrusraspet med olivolja och citronsaft. Krydda med salt och peppar och blanda väl.

Marinera kronärtsskockshjärtan på samma vis. Låt en burk kronärtskockshjärtan rinna av. Dela skockorna i fyra delar. Uteslut vitlök och rosmarin men följ i övrigt ovanstående recept.














Kallskuret på ruccolabädd
Köp olika sorters tunnskivade italienska charkuterier. Jag köpte italiensk salami,coppa och -i brist på parmaskinka- serranoskinka. Den senare lindade jag kring klyftor av melon och servade sedan alltsammans på ett fat täckt med ruccola.














Vitelllo tonnato är kalvstek täckt av en majonnäsbaserad tonfisksås. Detta recept ger en större sats sås än Bergenströms recept vilket inte alls var genomtänkt utan berodde på att jag tyckte att den första satsen sås (som gjordes enligt recept) blev väldigt lös. På grund av det lade jag till mer tonfisk och sedan också mer majo men såsen var lös i alla fall men god i alla fall.

Vitello Tonnato
ca 1 kg kalvstek
3 klyftor vitlök
salt
peppar
smör
2 dl vitt vin

Sås:
3 burkar tonfisk i olja
7 msk majonnäs
3-4 sardellfiléer
4 msk kapris
3 msk citronsaft
½-3/4 dl steksky

Att garnera med:
citron
ruccolasallad
coktailkapris
parmesan

Sätt ugnen på 225 grader. Salta och pepra steken runtom och späcka den med halvor av vitlöksklyftor. Smält smör (i micro t.ex.) och slå över steken. Sätt i en stektermometer som du ställer in på 70 grader. Stek i ugnen i ca 20-25 minuter och vänd steken en eller ett par gånger under tiden så att den blir brynt runtom. När den har fått färg slår du på vinet intill steken. Sänk ugnsvärmen til l175 grader. Stek tills steken uppnått 70 grader i innertemp. Ta ut steken och linda in den i folie. Spar stekskyn till såsen.

Låt tonfisken rinna av. Lägg tonfisk, majonnäs, sardeller, kapris och citronsaft i en bunke. Mixa till en slät smet. Späd med stekskyn.

Bottna ett fat med ruccolasallad. Låt steken svalna och skiva den. Fördela den över ruccolan. Skeda över tonfisksås så att det täcker. Dekorera med citrusskivor och coktailkapris. Skär parmesan i strimlor med en potatisskalare och strö dem över anrättningen. Servera med grönsallad och nykokt färskpotatis.















Torta della Nonna - Mormors kaka















Även detta recept är hämtat från Bergenströms bok men en liten googling på nätet säger mig att det här recpetet finns i lika många varianter som det finns mormödrar. Citrus och ricotta verkar dock vara stående ingredisenser. Jag misstänker att jag ng gräddade kakan lite för länge då den verkade så himla lös när jag först skulel ta ut den men det hade nog varit fördelaktigt om den hade fått vara lite krämigare i konsistensen.

Botten:
150 g rumsvarmt smör
skal av en ½ citron
2 äggulor
3/4 dl socker
3 dl vetemjöl


Fyllning:
2 dl hallonsylt
350 g ricotta
knappt 1 dl socker
2 ägg
skal av en ½ citron
1 påse pinjenötter

Dekoration:
florsocker
färska hallon
citronmeliss

Tvätta citronen och riv skalet. Rör ihop smöret med äggulorna och sockret. tillsätt citronskal (hälften). Tryck ut degen i en pajform. Låt pajskalet vila i kyskåp i ca 15 minuter. Nagga degen med gaffel och grädda i ca 15 minuter i 175 grader. Ta ut och låt svalna. Bred försiktigt hallonsylten över pajskalet. Rör ihop ricotta, socker, äg och resterande citronskal. Häll smeten över sylten. Strö över pinjenötter och baka pajen i ytterligare ca 30 minuter. Låt pajen svalna. Sikta över florsocker och dekorera med hallon och citronmeliss.

3 comments:

Jonas L said...

Själv är jag väldigt förtjust i Italiensk mat och har många gånger tänkt göra just Vitello Tonnato men aldrig kommit mig för. Men nu måste det nog bli av. /Jonas

Fridolin said...

Ja gör det. Du kommer inte ångra dig! Möjligen kan man ha i lite mindre tonfisk i såsen än vad jag tog. Tyckte såsen blev lite lös och försökte hjälpa upp det med mer tonfisk fast det funkade sådär.

Elin Damberg said...

Amengudvadgott!! :-)