Saturday, August 14, 2010

Vegomiddag














Vi hade min fina vän som är vegetarian här på middag i mitten av veckan. Vi hade inte setts på hela sommaren då hon har varit på Irland så jag ville laga något extra fint. Vi gjorde en stor plåt med grönsaker som vi bakade i ugnen och ugnsbakade kronärtsskockor. Till detta en fetaostdip och yoghurt smaksatt med vitlök och mynta. Mycket vitlök blev det. Det kanske inte var helt taktiskt eftersom jag började mitt nya jobb dagen efter men gott var det!















Ugnsbakade kronärtsskockor
Det här tillagningssättet tar lite tid men de blev väldans goda. Orginalreceptet hittar ni här. Jag lagade dem lite annorlunda och om jag gör det igen ska jag baka dem med vin istället för vatten.

2 kronärtsskockor
1 citron
2 vitlöksklyftor
3 basilikablad
2 msk olivolja
svartpeppar, grovmalen
havssalt
drygt 1 dl vatten
1 tsk lantbuljong

Ställ ugnen på 200 grader. Ansa kronärtsskokorna genom att vrida av skaften och skära av toppen. trimma även bort topparna på bladen.Skölj skockorna väl och klyv dem på mitten. Peta ur det "tofsiga" ur dem med en sked och gnid snittytorna med en citronhalva så mörknar de inte. Hacka sedan vitlök. pressa citronen på all saft och blanda med vitlök, olivolja och kryddor och blanda väl. Massera in kronärtsskockshalvorna med blandningen och lägg dem tätt intill varandra på ett ugnsfast fat. Rör ut vatten med buljongpulver och slå på fatet vid sidan av skockorna. Baka i ugnen i ca 50 minuter.

Ugnsbakade grönsaker
Egentligen är det för mycket sagt att kalla detta för recept men ofta glömmer jag att nästan alla grönsaker är goda att ugnsbaka, inte bara morötter, rödbetor och potatis. Här har vi blandat grova bitar av fänkål, broccoli, morötter, hel färskpotatis, halvmånar av zucchini och färsk röd lök i klyftor. Dessutom lade vi till ca 1½ cm breda skivor av majskolv och bakade alltsammans i 200 grader i ca 45 minuter men här får man pröva sig fram.















Smarrig fetadip
Den här röran gör vi om och om igen och riktigt god blir den med bra fetaost. Sambon köper nere i halalaffären. Mixa (eller mosa) fetaost, crème fraiche, 1 pressad klyfta vitlök, basilikablad och svartpeppar tillsammans. Smaka av med lite citron. Du kommer inte bli besviken! Ja, det ska väl vara du då mamma men jag tror att du hör till minoriteten som avskyr fetaost. ;)

4 comments:

Anonymous said...

Vilken himla tur för mig att det finns så mycket goda färskostar. Inbillar mig att det också kan bli gott som bas i röran. Säger som Caisa Warg -man tager vad man haver( och vad man gillar förstås)Kram/M

Fridolin said...

Färskost går säkert gôrbra det mä! Men då behövs nog ingen crempa förstås.

Jul i Laloland said...

Fan va gött det ser ut! Jag önskar att jag gillade kronärtskockor för de är så vackra.

Fridolin said...

Javisst är de fina! Jag gillar kronärtsskockor men det är väl egentligen inte så mycket mat på dem om man ska vara krass men snygga är de!