Sunday, August 01, 2010

Orust i bilder

Vi tog en tur till Västergötland för att fira min pappas födelsedag. Planen var sedan att sticka vidare ned mot Ullared men eftersom det var spöregn och dessutom löneutbetalning = massor av folk dagen vi hade tänkt åka så beslöt vi oss för att låta bli. Det finns bättre sätt att förlora tår och pengar på resonerade vi. Vi styrde därför kosan mot Orust istället.

Orust tog emot oss med sol och vi tog en glass vid Ellös Marina. Hotellet vi bokat strax före avfärd visade sig vara riktigt trevligt med bra mat, spa och ett bibliotek där man för 70 kr extra kunde dricka afternoon tea om man hade velat. Vi åt middag på hotellet: fisksoppa följd av chokladtårta för min del och rårörd rabarber med ricottatäcke för sambon.

Därefter åkte vi runt på ön kollade Hellviksstrands kyrka som vi beslöt att vi skulle besöka dagen efter. Vi vandrade på bryggan i Stocken och tittade på tång, maneter och segelbåtar och satt i solen och njöt av saltdoftande vindar.

De gamla fiskelägena är oerhört pittoreska. Jag fotade sjöbodar och typiska vita västkustshus på löpande band. Det syntes att människorna här lade ner mycket tid på att ta hand om sina hem och fiskebodar. Till och med sjöbodarna hade gardiner i fönstren och pelargoner utanför knuten. Trots detta slog det mig att slumpen nog är den bästa stylisten. Se bara hur fint flakmoppen matchar den blå dörren i bakgrunden!

Tyvärr blev det inte så mycket av våra planer. När vi vaknade på söndagmorgonen bjöds vi inte bara på en mumsig frukostbuffé. Västkusten ville visa sig från sin äkta sida så det småregnade och temperaturen hade sjunkit till 13 grader över natten. Där rök det planerade saltbadet. Vi åkte därför till den fina kyrkan som stått vidöppen på kvällen när vi först åkte förbi. Självklart var den stängd. Vi reste vidare till Mollösund där vi planerat att luncha men lunchrestaurangen vi spanat in öppnade först kl 13. Vi bestämde oss för att ta en fika i hamnen för att vänta in bättre väder.

Emmas café var ett mysigt ställe med fin inredning, ljusa dukar, blommor på borden och de serverade god björnbärspaj med hemgjord vaniljsås. Stället var tomt när vi kom men medan vi satt där friskade ovädret i och snart satt varenda seglare i västkustsbandet på caféet så vi gav oss av. På vägen passerade vi denna upplyftande skylt...