Tuesday, October 14, 2008

Persisk snabbmat














När man äter lunch med sig själv hemma nästan varje dag tar inspirationen lätt slut. Och helt ärligt har man inte alltid lust att stå och mecka i köket i 40 minuter för att få sitta mol allena och slänga i sig maten sedan på 10. (Jag vet inte varför men jag äter snabbt i vanliga fall och i synnerhet om jag är själv...) Så gissa om jag blev glad när jag hittade den här vegetariska grytan på burk i den orientaliska livsmedelsbutiekn i centrum. De hade en massa spännande konserver men den här förstod jag utan problem innehållet i och kände dessutom igen namnet på grytan så jag slog till. 19.90 kostade burken som räcker till två personer. Miljömässigt så är väl konserverad mat exporterad från Iran inte att föredra men det kan jag säga er -det här är annat än Bullens pilsnerkorv och den där burkade raviolin. Här hade vi ett litet härligt, syrligt matäventyr på burk. Komplettera bara med ris. Jag lyxade till det och gjorde en portion av det där persiska saffransriset jag tjatar om, bara för att det är galet gott så jag hade en 10 minuters lång persisk fest till lunch här idag.

1 comment:

Anonymous said...

åh tack så mycket för tipsen! Dom kommer verkligen komma till nytta :) Mm, jag älskar rotfruktsgratäng!