Thursday, October 02, 2008

Kycklingbullar med thaismak














Vi-butiken i centrum sålde kycklingfärs för bara 10 kronor paketet. Det verkade billigt tyckte jag (förpackningen innehöll 400 gram färs). Jag hade aldrig använt mig av kycklingfärs innan men lustigt nog funderade jag bara för någon vecka sedan på hur det skulle vara att göra köttbullar av kycklingfärs och krydda dem med citrongräs m.m. Nu fick jag alltså chansen och det var inte alls så dumt. Fast jag tyckte att kycklingbullarna blev i mjäkigaste laget så se gärna receptet nedan som en skiss där du kan ta i mer eller mindre av de olika ingredienserna allt enligt ditt eget tycke. Tror att de blir godare med färsk chili också men det hade jag ingen hemma så det fick bli sambal oelek istället. Jag serverade bullarna med råris och en grönsallad och gjorde dessutom en sås på kokosmjölk till dem. Jag hade egentligen tänkt ta röd currypasta i såsen men den visade sig lukta lite mysko så det fick bli grön currypasta istället. Det såg inte så fräscht ut så jag duttade i lite gurkmeja för färgen skull och lite kaffirlimeblad för smaken, men såsen ville ändå inte bli sådär god som jag hade tänkt i mitt huvud så jag bryr mig inte om att ge er något recept på den. Ni kan nog komma på något bättre själva eller så får ni nöja er med nedanstående variant av dippsåsen nuoc cham (utan vitlök då vi hade den som salladsdressing men den som vill hackar förstås i lite vällukt också…).

Kycklingbullar med thaismak
400 g kycklingfärs
1 msk ingefära
1 klyfta vitlök
1 stjälk citrongräs
skal av en limefrukt
1 tsk sambal oelek
1 tsk salt
½- 1 dl vetemjöl
1 msk matolja
½ msk sesamolja

Skala ingefäran och vitlöken och finhacka dem. Skala av de övre lagren av citrongrässtjälken och hacka även denna fint.Skölj en limefrukt väl och riv ned skalet i en bunke. Blanda sedan limeskal, kryddhack, kycklingfärs, salt och chili till en jämn smet. Rulla med sköljda händer stora bullar av smeten. Rulla bullarna i vetemjölet så att de täcks av ett mycket tunt lager mjöl. Slå oljorna i en het wokpanna och stek kycklingbullarna frasiga och gyllenbruna. Låt dem sedan rinna av på ett hushållspapper. OBS! Tänk på att kycklingen måste vara helt igenomstekt för att undvika otrevliga överraskningar i form av exempelvis salmonella. Dela en på mitten om du är osäker på hur pass väl den stekts men känns de lite ”stumma” så är de oftast klara.

Nuoc cham dippsås
1 msk råsocker
saft av två limefrukter
1 tsk risvinsvinäger
1 msk fisksås
1 msk hackad färsk mynta
1 krm sambal oelek eller färsk chili i ringar
1 -2 msk hackade salta jordnötter
(1 klyfta hackad vitlök)

No comments: