Tuesday, October 14, 2008

Husman med sting














Jag är, vilket kanske framgått här, ingen stor fan av korv. Till stor del beror detta på att det inte ofta finns så roliga korvar att tillgå i matvaruhandeln. De smakar inget eller så smakar de surt fett trots att ingredienslistorna ringlar långa eftersom man måste proppa i en massa tillsatser för att dölja den dåliga smaken. Däremot har jag väl egentligen inga problem med att äta fett och ister som sådant. Äter man kött så måste det ju vara absolut resurssnålast att inte rata vissa delar av djuret. Fast jag äter ju aldrig lever eller grisöron så här har jag väl en del att jobba med...Hursomhelst blev det korv till middag igår. Sorundas salsakryddade korvar och de var, måste jag erkänna, inte alls så dumma, men så är ju som bekant hungern den bästa kryddan. Snabbt gick det med. Senapssåsen snurrar man ihop i en handvändning så jag slängde ihop en blomkålssallad också. Det är både godare och nyttigare än isbergsalladstjafset som de flesta (inklusive mig själv) av gammal vana brukar ställa fram.

Korv med senapssås
2 goda korvar

3 dl mjölk
1½ msk vetemjöl
ca 20 g smör
½ krm vitpeppar
1 krm salt ev. mer
1-2 msk stark skånsk senap

Vispa ut mjölet med någon deciliter av mjölet. Koka upp under omrörning. Slå på resten mjölk. Spara ev. lite i fall såsen behöver spädas senare. Lägg i smöret och rör om under det att såsen tjocknar. Krydda med salt och vitpeppar och tillsätt senapen. Börja med den mindre mängden och smaka dig fram till vad du tycker är godast.
Stek korvarna. Snitta dem på ett par ställen innan du steker dem så undviker du att de spricker.

No comments: