Monday, October 13, 2008

Lasagne med trattkantareller och spenat

Jag lagade lasagne till middag i torsdags. Jag hade inte direkt något recept att följa utan improviserade lite efter att ha samlat inspiration från diverse recept på nätet. Det är svårt att göra lasagne. I alla fall om man är kinkig med konsistensen och det är jag för torr lasagne är bland det osexigaste som finns i matväg. Fast å andra sidan är det inte trevligt om den blir blaskig heller. Den här lasagnen var i blötaste laget för min smak så kom gärna med tips om hur ni tror att den skulle kunna göras bättre för smaken var det inget fel på. Jag använde mozzarella både till gratinering eftersom jag hade en lång rulle som behövdes ätas upp men här hade det antagligen varit bättre med en smakrikare ost som håller mindre vatten eftersom mozzarellan nog var en av orsakerna till att lasagnen blev så lös.

Lasagne al funghi e spinaci 6 p (eller vad det nu kan heta på italienska)

1 förpackning färska lasagneplattor

Fyllning 1:
ca 200 g svamp , jag tog trattkantareller och lite champinjoner
½ gul lök, ev. också lite vtilök
3 msk smör
salt

Fyllning 2:
1 pkt fryst bladspenat
ett tiotal blad basilika
125 g riven mozzarella
knappt 50 g riven, starkare ost
½ gul lök
1 klyfta vitlök
1 krm riven muskot
svartpeppar
salt
(knappt 2 dl matlagningsgrädde)

Ostsås:

3 msk vetemjöl
4 dl mjölk (jag tog även i lite grädde för att jag hade en slatt överöver men det behövs verkligen inte)
1 dl smakrik, riven ost
en gnutta muskot
lite vitpeppar
lite salt

125 g mozzarella till gratinering + ev. någon ½ deciliter annann ost

Fyllning 1, beredning:

Ansa svampen och dela om det behövs i mindre bitar. Hacka löken fint. Fräs löken tillsmamans med svampen i rejält med smör tills löken är glansig och svampen börjar få lätt färg. Krydda. Tänk på att svamp kräver rätt mycket salt.
Fyllning 2, beredning:

Tina spenaten och krama ur vätskan. Hacka löken och vitlöken fint och fräs dem tillsammans med spenaten i lite smör. Krydda med hackad basilika,peppar,salt och muskot. Lägg över spenatfräset i en skål och tillsätt den rivna osten. Blanda väl.

Ostsås, beredning:
Rör ut mjölet i ca en deciliter av mjölken. Slå på resten av mjölken. Koka upp under stadig omrörning på låg värme. Mjölken bränner snabbt om det vill sig illa. Ta béchamelen från plattan när den tjocknat. Rör ned osten och rör till den har smält. Krydda.

Smörj en ugnsfast form med smör och lägg sedan ett lager svamp i botten och slå över lte av ostsåsen. Täck med lasagneplattor och lägg nu på spenatblandningen. Jag slog på matlagningsgrädde häri rädsla att lasagnen skulle bli torr men det hade inte behövts. Slå hellre på en aning ostsås och täck med lasagneplattor på nytt. Avsluta med ett lager svamp och ostsås. Strö över rikligt med riven mozzarella. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter eller tills palttorna är genombakta och lasagnen fått färg. servera med en fräsch sallad som tillbehör. Det behövs för att väga up pdne stora mängden ost.

Tyvärr bestämde sig kameran sig för att ladda ur precis i förevigningsögonblicket så ni får använda fantasin till att lista ut hur lasagnen såg ut.

No comments: