Monday, October 06, 2008

Chokladtryffelkaka

Det här receptet på tryffelkaka hittade jag hos Arla för länge sedan och den har återkommit med jämna mellanrum sedan dess för att den är så himla god men den är vansinnigt mäktig. Förbered er på en chokladchock! Jag tror att orginalreceptet innehöll pinjenötter men jag strösslade över hackade pistagenötter istället,mest för att det gröna bryter snyggt mot chokladen. Tål man inte nötter kan man ju dekorera med lite fint strössel eller kanderade blommor t.ex.

Chokladtryfelkaka
15-20 bitar
150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

Tryffel:
1 1/2 dl vispgrädde
2 msk smör
200 g mörk choklad
1/2 dl salta pistagenötter

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Rör samman socker, kakao och vaniljsocker. Rör i smält svalnat smör. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet. Bred ut smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min, kakan ska ha kladdkakskonsistens när den är klar. Koka upp grädde och smör i en kastrull. Ta det från plattan. Hacka chokladen, rör ner och låt smälta. Låt tryffeln stelna i kylen i ca 1 timme. Bred den sedan över kakan och strö över nötterna. Låt stå kallt minst 1 timme före servering. Servera med en klick lättvispad grädde.

1 comment:

Anonymous said...

vad jag letade efter, tack