Monday, February 11, 2008

Thaitacos...typ

I det senaste numret av Allt i hemmet fanns ett recept på quornfräs som skulle smaksättas på asiatist vis med ingefära,vitlök och chili m.m. Denna färsröra skullle sedan serveras i salladsblad med bitar av mango, och avocado som tillbehör. Eftersom vi skulle ha matgäster som jag inte trodde skulle uppskatta quorn använde jag blandfärs istället, vilket funkade bra det med. I vanlig ordning ändrade jag en del på ursprungsreceptet eftersom vi inte hade någon ketchap manis hemma utan ersatte detta med ett par matskedar råsocker, mer soja och Heinz chilisås. Jag höftar ju och improviserar alltid när jag lagar mat men här följder mängderna i alla från ursprungsreceptet i alla fall (med viss inblandning från mig):

Thaitacos för 3 personer

1 påse quornfärs ca 400 g blandfärs eller ca 400 g blandfärs om man så vill
1 urkärnad, finhackad röd chili
ca 2 msk riven ingefära
2 rivna vitlöksklyftor
1 riven morot
½ dl japansk soja eller fisksås (jag tog lite av varje)
½ dl ketchap manis (jag tog mer soja, 2 msk råsocker, 1 msk chilisås)
olja

Tillbehör:
1 isbergssalladshuvud
1 tärnad mango
1 tärnad avocado
1 dl grovhackade,torrrostade jordnötter

och vi lade också till:
fintärnad gurka
fintärnad paprika
lite extra chiliringar för den som önskade
och ris för mättnadens skull

Fräs chili,vitlök och ingefära utan att det tar färg. Tillsätt morötterna och stek ett par minuter innan du tillsättter även färsen. Fräs till färsen fått lite färg. Tillsätt såserna och låt det hela puttra ett tag.

Skala av bladen från ett isbergshuvud ett i taget. Se till att de inte går sönder. Lägg dem i blöt ett tag eller skölj vart och ett noggrant. Låt dem sedan torka lite på en handduk. Skär klyftor av mangon, skala och skär i kuber. Gör det samma med avocadon och ev. andra grönsaker du vill ha i. Fyll nu isbergssalladsbladen med ris och färsröra och toppa med mango, avocado, nötter elelr vad du nu har valt. Hugg in!Varning! Inget för den som vill imponera med sitt goda bordsskick!

Update: Ursprungsreceptet kommer tydligen från Liselotte Forslins bok Smart & Gott-utan trenddieter och pekpinnar. Bilden är lånad från Ica kurirens hemsida.

No comments: