Wednesday, February 06, 2008

Saffranslax med ugnsrostade grönsaker














Jag använde mig av färsk lax till den här rätten eftersom den färska laxsidan bara kostade 69.90 /kg (!) i min affär förra veckan men det går säkert bra att använda sig av frusna filéer också om det är det man har hemma. Tillagningen är enklast möjliga- krydda och skjuts in i ugnen! Mängden grönsaker är ju bara att variera efter smak och hur många som ska äta. Själv tycker jag att fänkål är väldigt gott till både fisk och saffran.

Ungsrostade grönsaker:
4-5 potatisar
2 morötter
1 röd lök
2 fänkålshuvuden

Skala och klyfta potatisen. Skala morötterna och s´kär dem i grova stavar.Tvätta fänkålen noga och skär även denna i bitar. Skär löken i klyftor och blanda sedan alltsammans på en stor plåt och ringla över rikligt med olivolja. Stek i ugnen på 225grader.

Laxen:
När grönsakerna har börjat få färg och är nästan klara är det dags att börja med laxen. Lägg laxfiléen med skinnsidan nedåt på ett smort ugnssäkert fat.(Om du vill spara på disken kan du lägga den på grönsakerna efter kryddningen). Salta och peppra filéen och strö varsamt över ett kuvert saffran. Avsluta med att klicka över ett par matskedar smör. Sänk sedan ugnsvärmen till 175 grader och stek laxen i ugnen till dess att den börjar skiva sig, tar ca 10 -15 min. Rör under tiden ihop Therèses universalsås och skär en sallad.

Therèse är min kollega och hon gör den här såsen på jobbet rätt ofta. Perfekt när det brinner i knutarna. Ingedienslistan kanske inte låter så spännande men smaken är mycket trevlig både til lfisk och kyckling.

Therèses enkla universalsås:
valfri mängd crème fraiche
valfri mängd sweet chilisås
Rör ihop och låt dra en liten stund

No comments: