Wednesday, February 06, 2008

Fusilli med sås av tomat, salami och oliver














Att handla med hungern tjutande i magen blir ofta en virrig och dyr historia även om du har prydligt har skrivit ned vad du ska handla. Själv är jag sådan att jag blir oerhört velig av att vara hungrig. Jag kan inte koncentrera mig alls på uppgiften utan får beslutsångest så fort jag byter gång i affären vilket i sig bara resulterar i att jag blir ännu hungrigare och i värsta fall också rent folkilsken...När vi senast handlade tillsammans var båda dödshungriga men jag hade ändå någon idé om att laga ett slags rip off på biff paprika med bönsås och chili. Lyckligtvis hann förnuftet ikapp mig och sade:"Gör inga kulinariska experiment på fastande mage. Tänk gott och snabbt istället." Sambon hade väl i ärlighetens namn en del med återvändandet av förnuftet att göra också då han triumferande kom springande med en italiensk lufttorkad salami som han hittat för en billig penning bland hyllorna. Plötsligt såg jag pasta och simmig smakstinn tomatsås med salami framför mig och det blev det också till middag den kvällen.

Fusilli med sås av tomat, salami och oliver
ca 3 dl fusilli
1 gul lök
1 klyfta vitlök
1 burk hela skalade tomater (krossade går också bra)
ca 150 g god salami skuren i strimlor
ca 1 dl svarta urkärnade oliver
olivolja
torkad, smulad chilipeppar
svartpeppar
lite salt
ev. en nypa socker
några nävar välskjöljd ruccola

Börja med att koka upp pastavattnet (pastan får sedan koka under tiden du gör såsen. Skala och hacka löken och vitlöken. Skär salamin i strimlor eller små bitar. Fräs sedan lök och vitlök glansig i olivolja. Tillsätt salamin och fräs ytterligare en stund. Hacka oliverna grovt och lägg även dem i stekpannan och rör om. Klipp sönder tomaterna något och slå sedan i dem i pannan och låt puttra en stund på medelhög värme. Tillsätt ev en nypa socker för att runda av tomatsmaken. Smula ned 1-2 små torkade chilifrukter i såsen (Se upp! här beror det naturligtvis på vilken sorts chili du använder dig av. Är du osäker på styrkan så gör du bäst i att smaka lite på chilifrukten innan du har i den). Avsluta med några varv med pepparkvarnen. Slå av pastan och blanda den sedan omedelbart med tomatsåsen. Precis innan servering rör du också ned några nävar ruccola. Det ger en god smakbrytning och fin färg åt rätten. Ät och njut.

No comments: