Wednesday, February 06, 2008

Snabbfixad trerättersmiddag

Hade sambons föräldrar över på middag i måndagskväll lite improviserat sådär så det låg ingen jätteplanering bakom direkt.Visste bara att vi hade en blåmögelost i kylen som borde ätas upp inom kort varför jag fick idén att göra en knaprig sallad med päron, ost, gröna blad och valnötter. Det är ju dock inte så mättande så det fick bli förrätten. Vad ska vi mer bjuda på då?, frågade jag kärleken och döm om min förvåning när han svarar "Linssoppa". Detta från mannen i vars värld korv och kött är religion! Men linssoppa blev det fast i en mixad och upphottad variant som tydligen slinker ner lättare hos den som inte är så förtjust i linsernas ibland lite mjöliga konsistens. Idén till linssoppan har jag knyckt från en annan matblogg men mängderna har jag ändrat en del på eftersom vi var fem personer. Nötkakan var verkligen inte heller planerad men efter att jag läst ett recept i DN på hasselnötskaka kunde jag liksom inte släppa tanken på en saftig nötkaka. Visserligen blev det inte just den som det skrevs om där men den blev väldigt god i alla fall. Och bäst av att- alltihop tog knappt 1½ timme att laga , grädningstiden på kakan inkluderad!

Sallad med päron och ost 4-5 p
Ja, just ja, blåmögelosten visade sig ha gått och blivit övermogen och alldeles gul så det blev fetaost i salladen istället.














2-3 fasta päron
1 pkt fetaost eller blåmögelost
1 kruka sallad
1 ask bladspenat
ett par nävar valnötter
1 pkt bacon

Dressing:
en liten klyfta vitlök
knappt 1 tsk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
3 -5 msk olivolja
smulad rosmarin
smulad timjan
smulad basilika
salt
svartpeppar

Skölj salladen noggrant och låt den torka lite på en handduk medan du vispar ihop dressingen. tvätta päronen och skär dem först i klyftor och sedan i bitar på diagonalen. Lägg ungefär hälften av salladen och hälften av päronen på ett fat och ringla över dressing. Smula över ungefär hälften av osten och fortsätt att varva så tills allt är blandat. Rosta valnötterna i en torr stekpanna. Passa noga! -jag råkade bränna mina lite. Knaperstek sedan baconet i sitt eget fett och låt det rinna av på ett hushållspapper. Avsluta med att toppa salladen med bacon och valnötter. Servera med skivor av baguette.

Solig linssoppa med saffran, apelsin och chili













2 dl röda linser
6 potatisar, mjölig sort
1 gul lök
1½ l vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
1 kuvert saffran
½ röd chilifrukt (jag använde en hel men det blev lite väl starkt)
saften av 2 apelsiner
svartpeppar
salt

Skölj linserna. Skala potatisen och skiva tunt. Skala och hacka löken. Kärna ur och hacka chilin fint. Stek chilifrukt och lök tillsammans. Låt potatisskivorna steka med ett slag. Slå sedan på vatten, buljongtärning och saffran. Låt koka i ca 15 minuter till dess att linserna har blivit mjuka och potatisen börjar mosa sig. Mixa nu soppan slät med mixerstav och smaka av med salt och peppar. Avsluta med att tillsätta apelsinjuicen. Rör om ordentligt. garnera gärna med lite persilja vid serveringen.

Mjuk hasselnötskaka med glasyr
2 dl hasselnötter, malda (jag använde 150 hasselnöt, 50 g mandel i brist på annat)
2 ägg
1½ dl strösocker
1½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1½ dl hälften grädde/hälften mjölk
150 g smält smör

Mal nötterna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, bakpulver, nötter och vaniljsocker och rör ned i smeten. Rör ned gräddmjölken och det smälta smöret. Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda kakan i ca 40 min i 175 grader.

Överkurs
Glasyr:
1½ -2 dl crème fraiche
ett par matskedar florsocker

No comments: