Saturday, March 23, 2013

En söndagsmiddag















Bättre sent en aldrig sägs det ju  så här är vår middag -  från förra söndagen. Helt vilsna och utan matidéer var vi och handlade och stötte då på lammentrecôte nere i butiken. Jag hade aldrig ätit lammentrecôte och inte sambon heller så vi blev sugna på att testa.

Den här var skuren i mindre bitar men lite eftersökningar på nätet fick mig att tro att den oftast säljs hel men jag ska låta det vara osagt. Eftersom vår i alla fall var delad i mindre gjorde vi inget särskilt med den mer än att krydda den med peppar och salt och steka den i en blandning av smör och olja och det var riktigt gott ska jag säga! Mört fint kött med mild lammsmak. Mycket godare än vad jag föreställt mig, då jag var lite rädd att lammfettet skulle smaka av den berömda koftan. Det gjorde det inte. Dessutom passade den perfekt till vår gräddiga potatisgratäng. 

Gräddig potatisgratäng  (ca 4 -5 pers)

6-8 mellanstora potatisar av mjölig sort
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
drygt 2,5 dl grädde (eller grädde + mjölk fungerar lika bra)
ca 1 msk kalvfond
svartpeppar
salt
gräslök eller någon annan god örtkrydda
ca 1 - 1,5 dl riven ost

Skala löken och potatisen och skiva dem liksom vitlöken. Sätt ugnen på 225 grader. Koka upp grädden i en panna (jag använder en med teflonbeläggning så slipper man vidbrända grytor) och lägg i potatisskivorna liksom lök och vitlök och blanda väl. Slå i lite kalvfond och krydda med peppar och salt. Låt det hela sjuda ett par minuter till dess att potatisskivorna börjar mjukna i kanterna. Smörj en gratängform med lite smör. Rör ned gräslök eller den örtkrydda du valt i röran och blanda väl. Slå  sedan över grädd- och potatisblandningen i formen. Strö riven ost över det hela och låt gratängen lagas klart i ugnen i 20 -30 minuter. Stick i potatisen då och då för att se när det är klart. Den ska vara krämig när den är klar så verkar den för torr kan du slå på lite mer grädde eller mjölk. När potatisen är helt mjuk och gratängen fått en fin yta är den klar. 

No comments: