Sunday, March 03, 2013

En knaprig sallad















När min sambos pappa gick bort ärvde vi en matberedare och den har vi verkligen haft nytta av. Vi river morötter och strimlar vitkål med den på löpande band och nu i veckan rev vi rödbetor i fina strimlor. Av någon anledning blir det mycket godare än om man river dem för hand på ett vanligt rivjärn.

Det bästa när man river rotsaker är att man kan spara dem ganska länge. Man kan alltså riva mycket på en gång och använda till olika saker. Vi hade t.ex. rödbetorna i såväl räksalladen med quinoa och i den här salladen. Basen i salladen ovan är en halv sats kisir, romansalladsblad och så rödbetsstrimlor. Toppa med ca 50 g fetaost och en näve blandade, rostade frön  (här användes en salladsblandning av pumpa- och solrosfrön samt pinjenötter) och goda kalamataoliver. Avsluta med att ringla över lite olivolja, svartpeppar och flingsalt.

Knaprig sallad
bulgur (vanlig kokt eller enligt receptet ovan)
ca 5 - 6 blad romasallad
3 dl rivna, färska rödbetor
50 g fetaost
ca 3 msk blandade frön
ett 20 tal kalamataoliver
olivolja
flingsalt
svartpeppar

2 comments:

Metronyx said...

Wow säger jag bara! Hade du bott närmare tror jag att jag hade hyrt in dig som söndagsfrukostfixare ibland. Gud vad jag kan sakna just den där känslan av att ha lyx, och valfrihet. Men jag har utvecklat en enorm lathet så här blir inga mysfrukostar gjorda.

Fridolin said...

Ha ha kanske är en ny karriärstig att slänga mig in på?
Jag älskar frukost och när man mest hinner med te och macka på veckorna så känns det extra viktigt att guldkanta helgen lite. Jag har i och för sig blivit lite duktigare på att också vardagsvariera frukosten sen jag blev med barn. Tidigare har jag aldrig varit någon yoghurtfriare om morgnarna men nu äter jag det titt som tätt.