Saturday, March 16, 2013

Sallad med haricots verts, kronärtskockshjärtan och pesto

Jag gillar kronärtskockshjärtan på burk väldigt mycket. Jag blir löjligt glad när de serverar sallad på just det på jobbet men jag köper dem inte så ofta själv för de är rätt dyra. En burk kan gå loss på trettio spänn. Förra söndagen gjorde jag dock en lyxig sallad med mycket smak och då fick just kronärtskockor vara med. Receptet, som är ICAs, innehöll egentligen grillad, inlagd paprika, vilket jag faktiskt hade, i alla fall en halv burk, men när jag skulle använda den visade det sig att paprikan möglat så jag ersatte den med tomater för att få något färggrant inslag. Jag halverade receptet och hade ändå sallad i flera dagar som tillbehör till middagarna.

Kronärtskockssallad med pesto och bönor
ca 250 g haricots verts
1 burk kronärtskockshjärtan
1 stor tomat
1 rejäl näve ruccola

Dressing:
ca 3 msk pesto
ca 1 msk olivolja
peppar
salt

Koka bönorna lätt i saltat vatten. Skär kronärtskockshjärtana och tomaten i bitar. Blanda ihop en dressing av pesto, olja och kryddor. Tillsätt ev. vatten. Rör ned dressingen med de varma bönorna, kronärtskockorna och rör till sist ned tomatbitarna och ruccolan och blanda försiktigt.

Salladen i sällskap av en citronpasta.













No comments: