Friday, January 04, 2013

Nyårsförrätterna

Nyår firades på hemmaplan med mina föräldrar, sambons föräldrar och bror och en nära vän till oss. Vi köpte ett extra bord från IKEA (efter att ha debatterat detta mycket med sambon,  eftersom vi lider av plats- och förvaringsbrist tyckte han inte att ett nytt bord var en toppen idé) och dukade upp till långbord i vardagsrummet. Av praktiska skäl körde vi sen gående bord och gästerna fick ta för sig själva ute i köket.

Till förrätt hade jag förberett lite smarriga röror av olika slag, bl.a. tapenaden som dyker upp här då och då och dessutom en laxröra och en romröra. Dessa ställdes fram med kex av olika slag och sen fick gästerna ta för sig själva. Detta var tänkt som mingelmat och jag skulle servera bubbel och vara trevliga värdinnan. Istället stod jag i köket och lipade över att min saltinbakade entrecôte var rå inuti eftersom vår stektermometer tyckte att det var en bra idé att lägga av dagen till ära...

Men jag har ju rara och uppmuntrande släktingar så vi slängde in entrecotên igen och mumsade på röror och kex och förrätt nummer två som bestod av gratinerade havskräftor. Jag har gjort dem förr för jag älskar kräftornas sälta i kombination med vitlök och chili och jag tror att jag kan säga att de gick hem eftersom jag fick lämna receptet på dem. Smöret passar troligen bra till hummer också om man vill lyxa till det ännu mer men den här gången blev det alltså havskräftor.

Romkulle
Denna röra fick jag nys om genom Tomtens dotter och den gjorde succé hos vår kompis i alla fall som lovordade den. Det bästa av allt är att den är otroligt enkel att göra. Jag modifierade receptet en aning så att röran blev lite fastare i konsistensen och rörde ned lite dill också.

200 g färskost (typ Philiadelphia)
1/2 burk crème fraiche
1 liten finhackad röd lök
ett par matskedar hackad dill
lite svartpeppar
ev. en aning citronsaft
2 burkar röd stenbitsrom

Skala och finhacka löken. Hacka dillen. Rör ihop ost och crème fraiche och rör ned lök,  dill och en aning svartpeppar.  Blanda väl och forma sedan en "kulle" av röran på ett serveringsfat. Bred strax före serveringen på stenbitsromen i ett tjockt lager. Servera med kex.

Laxröra
Den här röran fick jag inspiration till genom ett Martha Stewart-recept men då den innehåller både majonnäs och kapris, vilket min mamma inte är så förtjust i

200 g färskost (typ Philiadelphia)
1/2 burk crème fraiche
1 liten finhackad röd lök
ca 150 g kallrökt lax
ca 2 matskedar pepparrotsvisp (eller efter smak)
ett par matskedar hackad persilja
ca 2 msk hackad ättiksgurka
citronsaft efter smak
svartpeppar

Rör ihop färskost, crème fraiche och pepparrotsvisp. Hacka löken, gurkan och persiljan och rör ned dem. Strimla laxen fint och rör ned det mesta men spar undan lite till dekoration. Smaka av med peppar, citronsaft och ev. en gnutta salt om det behövs.

Gratinerade havskräftor
Det här receptet är nästan löjligt enkelt men åh så gott det blir! Skaldjur, vitlök, chili och smörfrasigt bröd behöver jag säga något mer?

1-2 havskräftor per person (Vi köpte en hink med ca 15 st i till 8 personer)

100 g smör
1 rejäl vitlöksklyfta
1/2 färsk röd chilipeppar
2-3 matskedar citronsaft
ett par matskedar hackad persilja
lite salt

ca 3- 4 skivor vitt formbröd

Börja med att hacka chilin och persiljan.  Låt smöret bli rumsvarmt under tiden så går det lättare att röra ihop. Rör samman smör, salt, vitlök, chili och persilja. Pressa över citronsaften och blanda väl.

Dela havskräftorna på mitten och se till att ta bort magen (klumpen som sitter uppe vid kräfthuvudet) och den svarta strängen som går genom kräftan.

Ta bort kanterna på formbrödet och smula sönder det en aning. Lägg brödet över kräfthalvorna och lägg på rikligt med aromsmör. Jag tyckte det var enklast att kleta dit det med händerna men har man svårt med det använder man smörkniv. Gratinera dem sedan i ugn i 225 grader tills smöret har smält och brödet fått lite färg. Servera med lite rostat bröd till och ev. en citronklyfta (det glömde vi).

No comments: