Thursday, January 10, 2013

Davosgröt














Svärmor prenumererar på en tidning som jag på skämt brukar kalla för flumtidningen. Egentligen heter den Hälsa men den gör alltid reklam för eller innehåller propagerande artiklar för än det ena än det andra naturläkemedlet och diverse mirakelmetoder. Men ibland innehåller tidningen sånt som jag tycker är intressant; som lite annorlunda och vegetariska recept till exempel. Det kan för all del bli lite väl mycket fettsnålt och kruskakli men så här efter jul och nyår när man känner sig lite småfet i allmänhet och glåmig i synnerhet så tycker jag att de kan vara inspirerande.

Jag är en människa som inte gärna äter samma mat flera dagar i rad men när det gäller frukost är jag inte lika bra på att variera mig. Då blir det mest en kopp te och ostmackor, om det inte är helg förstås då kanske jag är lite mer varierad.

Fast varför förvägra sig själv att äta gott och varierat på morgonen? Frukost kan ju vara något av det bästa målet om man bara är lite påhittig. Tyvärr har jag varken tid eller ork att stå och koka gröt på morgonen så då fastnade jag för det här receptet från just ett Hälsanummer - Davosgröt.

Davosgröt är tydligen något som svenska skidlandslaget kör med och det är liksom en kall gröt bestående av havregryn (eller kli eller rågflingor t.ex.) och yoghurt. As simple as that. Det låter kanske inte jätteupphetsande men om du äter müsli och yoghurt så borde du tycka om smaken. Toppa med färsk frukt och du känner dig supernyttig. Det bästa av allt är att man förbereder den på kvällen så man slipper stå och gegga på morgonen och har man en snäll sambo som gör fruktsallad av alla de där clementinerna man köpte billigt efter jul så är det ju superenkelt!

Davosgröt (2 portioner)
1 dl fiberhavregryn
2 dl naturellyoghurt (vi kör den vanliga ekologiska men vill man göra det fettsnålt tar man lättvarianten)
ev. lite vaniljpulver för att förhöja smaken
Tärnad färsk frukt

Blanda havregrynen med yoghurt och vaniljen och låt det hela stå och dra över natten. Servera i små skålar med frukt på toppen. Ta- da!

1 comment:

Jul i Laloland said...

Måste testa!!!