Sunday, January 06, 2013

3 sorters bröd

Jag fick ett ryck i torsdags och bestämde mig för att baka lite eftersom jag hade en massa jäst i kylen, mjölslattar i skåpet och dessutom rätt mycket tapenade över från nyår som nog skulle passa fint i ett bröd tänkte jag mig. Matbröd går ju alltid åt liksom och det är godare med hembakt än de uppblåsta bröd som finns i affären.

Tyvärr är jag inte surdegsbaktypen även om jag önskar att jag vore det (det är ju så himla gottmed surdegsbröd!) men jag har varken disciplinen eller tålamodet så istället länkar jag er till två recept jag hittade i bloggosfären som visade sig väldigt tacksamma att göra och som gav ett väldigt välsmakande resultat:

Nybörjarbröd - Söta Saker

Ett fantastiskt bröd -Emmas Husbestyr

Båda bröden var verkligen goda och det senare har föga förvånande sitt ursprung hos Anna Bergenström vars brödrecept jag tjatat om tidigare. Den tredje brödsorten jag bakade var förresten just Annas "Bröd från sommarlivet". Det är en limpa som man kan variera lite som man vill med olika nötter och olika typer av frön. Den här gången valde jag rågmjöl och hasselnötter och sen strödde jag sesam och solrosfrön ovanpå.

Som avlsutning på det hela bakade jag också systrarna Eisenmans solrossnittar, en slags seg kolakaka med knapriga solrosfrön i. Det är rätt lätta att göra men jag fick hjärnsläpp och kunde inte minnas hur många längder jag gjort tidigare och det står heller inte angivet i receptet så jag bakade ut två mindre och en stor längd. I receptet står det att det ska bli 15 kakor men då blir de nog väl supersizade för min smak. Jag tror jag fick ut det dubbla och väl det och då gjorde jag ändå både korta (normallånga)  och superlånga kakor. Receptet hittar ni bl.a. här.

No comments: