Thursday, January 10, 2013

Citron- och limefromage

Jag köpte ju på mig kesella inför julbaket men avverkade bara en burk, således satt jag för några dagar sen med en burk som jag inte visste riktigt vad jag skulle göra med. Inte kom jag ihåg den igår när jag drog igång det stora baket heller så vad göra?

Google förde mig till en massa recept. Det var cheesecakes hit och röror dit men inget som jag gick igång på direkt men så trillade jag över ett recept på citronfromage baserat på kesella som nästan verkade nyttigt i jämförelse med alla gottigheter man satt i sig under julen. Dessutom hade en kompis pratat om citronfromage inför nyår så jag blev riktigt sugen på att testa. Sagt och gjort. Jag prövade receptet men som vanligt var jag i och dribblade i det (eftersom jag inte hade vare sig tillräckligt med citron eller gelatinblad hemma) så jag här får ni min variant också. Resultatet blev i alla fall väldigt bra, trevlig gräddig konsistens och lagom syrligt trots avsaknad på både grädde och några större mängder socker.

Citron- och limefromage
2 ägg
en nypa salt
3 msk socker
rivet skal av en citron (jag blandade lime och citronskal)
1/2 dl citron/limesaft
1,5 tsk gelatinpulver + 1,5 msk kallt vatten
250 g kesella (10% använde jag vet inte om den magra varianten funkar)

Frukt till dekoration

Börja med att skilja vitorna från gulorna. Lägg gulorna i en stor skål tillsammans med sockret. Lägg vitorna i en egen skål som måste vara ren och fettfri. Vispa äggulorna och sockret vitt och pösigt. Riv citronskalet och pressa saften. Tillsätt detta till äggblandningen. Låt under tiden gelatinpulvret svälla i kallt vatten i en kopp.

Vispa upp äggvitorna med saltet. Det ska bli ett hårt skum och skålen ska gå att vända på utan att äggskummet rinner ut.

Häll hett vatten i en skål och ställ ned koppen med gelatin och låt gelatinet smälta under omrörning. Låt gelatinet svalna en aning och rör ned det i en fin stråle i ägg- och sockerblandningen. Rör i kesellan och se till att det blandar sig ordentligt. Rör till sist ned äggviteskummet försiktigt i smeten tills allt blandat sig väl. Häll upp smeten i portionsformar eller glas och ställ att stelna i kylen ( tar ca 1 timme). Dekorera gärna med färsk frukt, t.ex. jordgubbar eller kiwi.

No comments: