Friday, January 04, 2013

Chokladtårta med vit tryffel och frukt

Till efterrätt blev det en gammal trotjänare vars recept kommer från Arla. Kakan är plättlätt att göra men riktigt smarrig. Botten är en sort seg chokladkaka som sedan ska toppas med en härlig chokladtryffel.
Emellertid är kakan väldigt mastig och jag hade lust att göra en fräschare variant till nyår så kvällen innan försökte jag mig på en björnbärsmousse att lägga överst.



Det gick åt helvete. Jag var för het på gröten och slog i grädden i björnbärscoulisen innan den var tillräckligt sval så det skar sig alltsammans. Surt förstås men det ledde ändå till något lyckat för dagen efter gjorde jag en vit tryffelsmet smaksatt med lite citronskal istället och det blev en snygg topping till kakan. Sedan lade jag massvis med frukt ovanpå och frukt blir ju alltid snyggt och gott.

Chokladtårta
150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl mjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en springform. Smält smöret. Ta det från plattan. Rör i socker, kakao och vaniljsocker och rör sedan i ett ägg i taget och tillsätt till sist mjölet. Slå smeten i formen och grädda kakan i ca 20 minuter. Den ska vara aningen lös i mitten. Gör gärna kakan dagen innan så att den är ordentligt sval när tryffeln ska på.

Vit chokladtryffel
1 dl vispgrädde
50 g smör
ca 4-5 skalremsor från en citron
300 g vit choklad

Dekoration
Frukt efter smak och tycke

Hacka den vita chokladen. Koka upp grädde och smör försiktigt. Tillsätt chokladen och rör om tills den har smält ordentligt. Slå tryffeln i formen över kakan och ställ den att stelna i kylen i minst en timma. Dekorera med skuren frukt av olika slag. Jag körde clementin, druvor, kiwi och carambole.

No comments: